HÄLSA & SKÖNHET - STRESS EN NY FOLKSJUKDOM

Vi ska vara vårt bästa jag och vi ska gärna vara lite bättre än alla andra. Det är idag lite av en norm och visst är det bra att sträva efter att vara så bra man bara kan - men man måste också kunna inse sina begränsningar och lära sig att koppla bort. Vilket inte många kan och något som bevisas av att stress idag räknas som en av våra stora folksjukdomar.

Mellan 2011-2017 så ökade sjukanmälningar på grund av stressrelaterade sjukdomar med hisnande 129% - detta enligt statistik från Försäkringskassan. Det är skrämmande siffror som borde mana till eftertanke och förändring av samhället i stort, men i själva verket så kommer förmodligen procentsatsen att öka innan någon drar i handbromsen. En handbroms som vi istället uppmanar varje enskild individ att dra i.

    Två typer av stress

    Det finns stress som gör oss mer högpresterande och bättre, den mår vi bra av i mindre doser. Men, det finns även en stress som det blir farligt. En enkel förklaring är att våra kroppar är byggda för att klara av ett visst mått av stress och att kortvarig stress kan skapa väldigt bra effekter.

    Det är när stressen blir långvarig som problemen börjar hopa sig. Ett arbete som kräver fullständigt fokus, ett arbete som kräver långa dagar, ett arbete med hopplösa arbetsuppgifter och en vardag som kräver stora uppoffringar utan vila - matlagning, handling, städning, skjutsning av barn och så vidare.

    Sociala medier bidrar till en ökad stress

    Till detta kommer även en aspekt vi tidigare sett mindre av i form av fönstertittande. Med detta menar vi att många ser att gräset alltid är grönare på andra sidan och att grannen, kompisarna, släktingar och andra personer - både i närheten och i periferin har ett bättre liv som man, indirekt, tävlar mot.

    Sociala medier har en stor roll i detta. Det är lättare att jämföra liv idag än förr, men till mångt och mycket handlar det om ett självbedrägeri. Ser man på Instagram att kompisar lägger ut bilder på olika projekt, resor, maträtter och övriga saker de hänger sig åt så är det lätt att bli fartblind och få en tyngd över sig.

    Men, där handlar det om putsade fasader. Alla har en vardag och ingen har en resa utan några skakigare passager. Ett råd är därför att koppla ned för att koppla av. . Den stress som kan födas av att jämföra sig med andra via sociala medier är totalt onödig och här bör man påbörja en tanke om att leva utan dessa kanaler - eller åtminstone dra ner kraftigt på användningen.

    Är stress en kvinnofälla?

    Svaret på frågan är ja. Det är kvinnor som drabbas allra hårdast av stress och det är primärt de som arbetar inom vård och omsorg som drabbas värst. Att just dessa yrken drabbas är ingen slump då arbetsplatserna i råga generellt sätt bjuder på en betydligt sämre arbetsmiljö än vad klassiska, mansdominerade yrken gör. Att kvinnor också ofta har en större ansvarskänsla för exempelvis hushåll och familj spelar också en roll.

    Hur kan man förebygga stress?

    Som vi sa ovan, någon gång måste man dra i handbromsen och inse att de varningssignaler som kroppen signalerar - oro, sömnbesvär, energilöshet, hjärtklappning och så vidare - faktiskt ska tas på allvar. De försvinner inte av sig självt. Vi tänkte rada upp några användbara tips för hur du kan dra i bromsen och ta tillbaka ditt liv genom att minska på den osunda stressen:

    • Bra nog är bra nog!

      Ingen är perfekt och ingen kommer att bli det heller. Det är bra att sikta mot stjärnorna, men man ska även vara nöjd med att bara komma en bit på vägen. Kort sagt: var nöjd – och ge dig beröm! – för vad du gjort snarare än att klanka ner på dig för att du inte nått hela vägen. Saker står inte och faller med dig – vare sig på jobbet eller i hemmet.

    • Motion

      Daglig motion ordineras ofta till personer med utmattningssymptom och det ska du ta fasta på. Vid motion och rörelse så frigörs endorfiner som i sin tur skapar positiva känslor och föder energi. Det behöver inte handla om maratonlopp eller enorma ansträngningar på gymmet. Dagliga promenader räcker långt – femton minuter är en bra målsättning för varje dag. Det är dessutom bra för vikten.

    • Sov!

      Sätt din egen sömn och behovet av denna högst upp på prioriteringslistan. Du behöver sova och din kropp behöver detta för att återhämta sig. Svårt att somna? Lägg bort all teknisk utrustning från sovrummet. Det ska vara en mobilfri zon. Läs en bok istället.

    • Sök hjälp

      Ensam är inte stark i det här sammanhanget och stressrelaterade sjukdomar är en grop som kan vara svår att gräva sig ur på egen hand. Boka in en tid hos en psykolog och ta den utsträckta, professionella hand som finns till hands.