SPORT OCH FRITID

För många så skapar tanken på den annalkande sommaren en stress. En stress som ligger i att man inte är i den form som man kanske skulle vilja vara. Om detta kan vi säga följande: låt inte andras krav på fysik påverka dig själv och en vältränad kropp är inte själva definitionen av lycka. Däremot så ska man heller inte neka till att en god fysik bidrar till ett ökat välmående och ett längre liv.

Kan man komma igång och träna några gånger i veckan så kommer detta att göra stor skillnad då man dels orkar mer i vardagen, dels slipper bli sjuk och dels också blir både piggare och gladare. Det senare förklaras av att fysisk ansträngning frigör endorfiner som gör att man blir både piggare och lite mer uppåt i humöret.

Och - en annan fördel med träning är att den dämpar stress och ångestkänslor. Det är något som behövs idag då faktiskt fler drabbas av stressrelaterade sjukdomar nu än någonsin tidigare. För att tala klarspråk: några kilometer i löparspåret rensar huvudet rejält och tar bort de negativa tankarna som kan finnas och handla om allt från jobb till mer vardagliga bekymmer. Man rensar, helt enkelt, bort en massa slaggprodukter från huvudet.

    Träningen förvandlas till en vana

    Det om de fördelar som finns med träning. Den stora frågan ligger hos många i att hitta rätt träningsform. Man kanske inte vill gå på gym, man kanske har svårigheter att springa och man har överhuvudtaget svårt att få struktur i sin träning.

    Det senare är något som drabbar de flesta och kring detta har det faktiskt bedrivits en del forskning. Förenklat kan man säga att många studier visar att ingen tycker att träning är speciellt roligt till en början och att denna känsla ligger kvar under en ganska lång tid.

    Kort och gott: för att lyckas förvandla träning till en del av sitt liv så måste man hålla upp dörren och anstränga sig för att det ska kännas naturligt. Vissa rapporter pekar på att det är först efter 15-20 pass - regelbundna sådana - som träningen kommer att kännas roligt och - i många fall - också rent beroendeframkallande. Kan man hålla ut i, säg femton, regelbunda träningspass så kommer man också att längta till nästa pass och känna sig rastlös under de dagar man inte tränar/har tränat.

    Börja i ett lugnare tempo och öka successivt

    Felet många gör är att man fokuserar för mycket på vad som för tillfället är på tapeten och att man inte ser till sina egna förutsättningar. Det innebär att många väljer exempelvis hårda cross-fit-pass, att man springer för långt och för fort eller att man blir besviken då man vare sig ökar i vikterna på stången eller minskar i vikten kring midjan.

    Vårt råd är att man försöker hitta något som verkligen passar den egna kroppen och den egna vardagen. För att förvandla träningen till något givande och roligt så kan man börja i en lugnare takt för att få upp suget och därefter öka successivt allt eftersom. Det är inte enbart bra sett ur ett välmående - även ur ett skademinskningsperspektiv så är det ofta den rätta vägen att ta. Hellre en rask promenad på några kilometer än en intensiv löprunda för dig som nybörjare, det är vårt råd. Nycklar till att lyckas med dina målsättningar

    Ett tydligt mål att fokusera mot är alltid bra. Men, målet ska också vara realistiskt och det ska vara möjligt att modifiera under resans gång. Visst, du kanske inte gick ner tio kilo utan åtta kilo - är det då dåligt eller faktiskt väldigt bra? De två kilon som du “missade” kanske är muskler dessutom, eller hur?

    Generellt sett så är vi för dåliga med att ge varandra klappar på den egna axeln och om man gör så kommer träningen också att kännas mycket mer givande. Säg att du är bra och våga belöna dig själv emellanåt. Ett pass på tjugo minuter som egentligen skulle vara en timme är ändå bättre än inget pass alls, eller hur?

    Vi tänkte räkna upp några punkter som kan hjälpa dig att öppna dörren för motion och träning och vi hoppas att dessa ska bidra till ett ökat välmående i din vardag.

    • Lyssna på kroppen

      Det är till syvende och sist din kropp som bestämmer om vad som är möjligt. Har du ont i ett knä eller i en axel så är det bättre att vila och göra någonting annat. Det kanske går att cykla, du kanske kan simma några längder eller också så kan en lätt promenad vara möjlig? Lyssna på kroppens signaler – är det någonting som verkligen sätter käppar i hjulen så är det skador.

    • Utrustning och kläder

      Många får en nytändning av att köpa nya, fräscha träningskläder. Det ligger faktiskt mycket i det också. Inte nog med att dagens träningskläder är funktionella och ger stor rörelsefrihet – de är dessutom väldigt snygga och de flesta som trär på sig ett nytt kit känner sig också väldigt mycket mer vältränade. Det ska inte underskattas. Gällande utrustning så är rejäla – och anpassade – träningsskor en förutsättning. För den teknikgalna typen så finns både klockor och appar som hjälper till att hålla koll på sin utveckling; vilket i många fall är en sporre i sig.

    • Kompisar

      Ensam är stark – men flera stycken är betydligt starkare. I många fall behöver man en push och lite draghjälp för att komma igång och bibehålla träningsmängden. En kompis är ingen dum idé då det kommer till träning. Ni kan hjälpa varandra, ni har sällskap och ni kan pusha varandra under de dagar som träningen känns hemsk (sådana dagar kommer att dyka upp, var så säker). Träna utan att tävla.

    • Variation

      Kroppen mår bra av att variera sig och allehanda och enformig träning kan skapa slitage som leder till skador (och tristess). Försök att testa nya saker. Simning, gym, pass på gymmet, badminton, löpning, promenader, tennis och så vidare. Hitta den form av träning som du gillar!