TELEKOM

Telekom har historiskt sett nästan endast involverat telefoni. Idag har telekomsektorn vuxit till att innefatta allt ifrån telefoni, mobiltelefon, internet, streamingtjänster, tv-abonnemang mm. På grund av detta gör du rätt i att hålla koll på dina telekom-tjänster så att du vet att du alltid har det bästa priset och även den senaste tekniken.

 Jämför mobilabonnemang  Jämför bredband  Jämför mobilt bredband  Jämför TV-abonnemang Film / Streaming  Jämför modem/router

När du använder dig av våra konsumentguider inom telekom är det av största vikt att du jämför äpplen och äpplen. Var noga med att endast jämföra tjänster som har motsvarande funktioner och tekniska specifikationer, då vet du att du får rätt underlag för ditt framtida val.

Se över dina nuvarande abonnemang

Ett generellt fel som många gör är att man står fast vid det man en gång har valt. Det kan betyda höga kostnader och klen effekt - i synnerhet då det handlar om telekom; detta då tekniken ständigt förbättras och att man, genom detta, också bör uppgradera sig för att få maximal effekt. Detta gäller såväl inom mobiltelefoni som inom exempelvis bredband.

Det man bör göra är att se över vilka val man har gjort och se om det finns bättre alternativ hos någon konkurrent. Det kan löna sig ganska rejält och inte sällan kan man som privatperson se att ett byte ger A) lägre kostnader och B) en rejäl uppgradering. Devisen om att gräset sällan är grönare på andra sidan är sällan giltig sett till telekom. Och: om det skulle vara så att du kan visa upp att ett byte skulle löna sig för den nuvarande leverantören så kan denna i många fall också matcha och ge dig liknande villkor om du väljer att stanna.

Företag inom telekom måste ha kunder och för dem så är du ofta viktig först den dag du visar att du är beredd att röra på dig. Kort sagt: sondera terrängen och se över vilka erbjudanden som är bäst. Det kan löna sig rejält.

Bind dig inte för länge

En annan sak som är viktig att tänka på är att dels hålla koll på vilka avtal man har och när dessa löper ut. Många fortsätter att rulla på år efter år och det kan skapa problem. Det bör man hålla koll på och så krävande är det inte. Sätt dig ner och ring till de leverantörer du har, kolla hur långa avtal du har och se till att säga upp dessa den dagen de löper ut. Ställ in en påminnelse på din mobiltelefon i god tid och se till att ringa den dag du ska - om inte annat för att förhandla dig till nya, bättre villkor.

Skriver du ett nytt avtal så bör du - baserat på det vi nämnt ovan - även se till att inte binda upp dig för länge. Att köpa en mobiltelefon där ett abonnemang säger att du ska betala månadsvis i x antal år är sällan lönsamt. Kortare bindningstid är ofta något att eftersträva i en så föränderlig bransch som telekom.

Välj mobilabonnemang efter dina behov

Det är inte helt lätt att veta vilket abonnemang man ska välja till sin mobil. Ett råd är att alltid utgå från sina egna vanor och behov. Ringer du sällan och samtidigt sms:ar försiktigt så kan ett kontantkort vara en god idé - detta då du har en viss summa att röra dig med hela tiden. Om du däremot är en person som ringer frekvent, som kommunicerar dagligen med sms och samtidigt surfar en hel del så är ett abonnemang en bättre lösning.

Men, det är inte helt lätt att veta vilket man ska välja. Många mobilabonnemang kan vid en första anblick se likadana ut och det är först efter en jämförelse på detaljnivå som skillnaderna visar sig. Här bör man ta sig den tiden och samtidigt utgår från de egna behoven och vanorna i vardagen. Vi ger några tips som man kan utgå ifrån när man jämför mobilabonnemang.

  • Bindningstiden. Lång bindningstid ger ofta lägre priser. Det kan man tjäna på i längden. Men, som vi sagt ovan också: man bör vara vaksam på att binda sig alltför länge då bättre avtal kan visa sig längs vägen. Ingen bindningstid överhuvudtaget går också att välja, men då får man ofta ett ganska kostsamt abonnemang och en hög månadskostnad.

  • Hur mycket surf? De allra flesta klarar sig utmärkt på 10 GB i surf. Att välja fri surf är något som ofta kostar mer än det smakar. Om du inte streamar och ser filmer dagligen på din mobil så räcker det ofta med 10 GB. Se dock till att anpassa surfen efter dina vanor. Att ständigt behöva köpa till mer surf blir väldigt kostsamt i längden.

  • Fria samtal och sms. De flesta abonnemang erbjuder den lösningen och det är bra för de flesta. Är du emellertid en person som är mer sparsam så kan det definitivt finnas ett värde i att välja en lösning med en begränsning gällande både sms och samtal. Eller, som sagt, att välja ett kontantkort.

Telekom - Vanliga frågor


Om du upplever problem med ditt bredband eller mobilnät kan du först kontrollera att du har en stabil anslutning och tillräcklig täckning. Starta om din router eller mobiltelefon, kontrollera att dina inställningar är korrekta och prova att flytta närmare en fönster eller till en annan plats för bättre signal. Om problemet kvarstår bör du kontakta din telekomoperatör för support och felsökning.

5G är nästa generation av mobilnätverksteknologi och erbjuder snabbare hastigheter, kortare svarstider och ökad kapacitet jämfört med tidigare generationer. 5G gör det möjligt för anslutning av fler enheter samtidigt, förbättrar upplevelsen av streaming, gaming och molntjänster, och öppnar upp för nya teknologiska innovationer som självkörande bilar och IoT-enheter.

Fast bredband är anslutet via en fysisk kabel (vanligtvis fiber, ADSL eller kabel-TV-nät) och ger vanligtvis högre hastigheter och mer stabilitet. Mobilt bredband använder mobilnätverket för att ansluta till internet och ger dig möjlighet att vara ansluten när du är på språng. Mobilt bredband kan vara praktiskt om du inte har tillgång till fast bredband eller behöver en tillfällig internetuppkoppling.

Nummerportabilitet gör det möjligt att behålla ditt telefonnummer när du byter telekomoperatör. Du kan ansöka om nummerportabilitet genom att kontakta den nya operatören och ge dem nödvändig information. Det är vanligtvis kostnadsfritt att flytta ditt nummer, men det kan finnas vissa villkor och tidsramar att ta hänsyn till.

För att välja rätt mobilabonnemang bör du först avgöra dina behov när det gäller samtal, meddelanden och datatrafik. Jämför sedan olika operatörers erbjudanden och priser för att hitta det som passar dig bäst. Tänk också på täckning, kundservice och eventuella extra funktioner som kan vara viktiga för dig.

Det finns flera telekomoperatörer i Sverige, bland annat Telia, Tele2, Telenor, och Tre. Dessa operatörer erbjuder olika mobiltelefontjänster, bredbandslösningar och TV-paket.

Skribent

Redaktionen - Konsumentguiden.se

Innehållet i texten bearbetas av redaktionen, som även tar hand om eventuell bildsättning, innan författare och faktagranskare godkänner den för publicering. Genom att godkänna innehållet intygar författare och faktagranskare att det är uppdaterat enligt bästa kunskapsläge.