Laddbox elbil bäst i test - elbilsladdare & laddstation - ladda elbil hemma

De två tydligaste är att en elbil är betydligt bättre för vår miljö än vad en bil som drivs av traditionella drivmedel - bensin eller diesel - är. En elbil släpper ut avsevärt mycket mindre koldioxid när du kör den i jämförelse med en bensindriven bil. Väljer man som konsument dessutom att ladda bilen med förnybar el så blir utsläppen noll i samband med körning - och väldig mycket lägre totalt.

Det andra incitamentet till varför en elbil är ett bra val är rent ekonomiskt. Det kan ses ur två perspektiv. Dels genom att du vid köpet kan erhålla en engångsbonus motsvarande 70.000 kronor från och med 2021. I Sverige har vi sedan 2018 använt oss av en slags piska och morot vad gäller bilar och val av sådana. Målet är att fasa ut äldre bilar som ger ifrån sig ett större utsläpp. Detta samtidigt som vi uppmuntrar investeringar i elbilar och plug-in-hybrider.

Laddbox i hemmet
I januari 2021 fanns det ca 185000 elbilar i Sverige. Idag sker ungefär 90% av all laddning av elbilar i hemmamiljö eller på jobbet. Behovet av laddboxar öker och enligt de senaste prognoserna från branschexperter, kommer ca 1/3 av alla hus och villor ha en laddbox installerad inom en inte allt för lång framtid.

Jämför laddbox elbil

I sammanställningen nedan finner du de laddboxar och laddstationer som fått bäst i test i externa experttester. De produkter vi jämför är ett urval av de laddboxar som finns på marknaden idag. Du kan enkelt jämföra de olika laddboxarna med varandra när det kommer till vilka funktioner och egenskaper de har. Var dock noga med att jämföra rätt laddstationer med varandra, dvs laddare som har samma typ av laddkontakt. Allt eftersom nya laddboxar kommer ut på marknaden uppdaterar vi listan kontinuerligt. Produkttesterna uppdaterades: 2021-05-11.

3,7 kW
Typ 2
Betyg 9/10

Charge Amps Halo laddbox

Smart laddbox i svensk design för elbilen eller laddhybriden. Finns i effekterna 3,7 kw, 7,4 kw och 11 kw.
  • Kompakt design
  • Laddningsstatus via app
  • Schemaläggning
  • Saknar dubbla uttag
Laddström: 16A, Faser: 1, Jordfelsbrytare: Nej, Energimätare: Ja, Lastbalansering: Nej, Uppkoppling: Wifi, App: Ja, RFID: Ja
7,4 kW
Typ 1
Betyg 9/10

Charge Amps Halo Wallbox

Smart laddbox i svensk design med inkluderad molntjänst, 7,5 meter lång kabel och anpassad för nordiskt klimat.
  • Laddkabel ingår
  • Laddningsstatus via app
  • Schemaläggning
  • Saknar dubbla uttag
Laddström: 16A, Faser: 1, Jordfelsbrytare: Nej, Energimätare: Ja, Lastbalansering: Nej, Uppkoppling: Wifi, App: Ja, RFID: Ja
2 X 22 kW
Typ 2
Betyg 9/10

AURA Wallbox 2x22kW

Effektiv laddbox i svensk design tillverkad av återvunnen aluminium med reglerbar laddström och två uttag på vardera 22 kW.
  • Två uttag
  • Laddningsstatus via app
  • Reglerbar laddström
  • Högt pris
Laddström: 16A, Faser: 1 & 3, Jordfelsbrytare: Nej, Energimätare: Ja, Lastbalansering: Ja, Uppkoppling: Wifi, App: Ja, RFID: Ja
22 kW
Typ 2
Betyg 8/10

Garo GLB+ 22 kW

Garo GLB+ är en high end OCPP laddbox med två års garanti och smidiga funktioner till ett bra pris.
  • Möjlighet att ta betalt av andra
  • Lastbalansering
  • Reglerbar laddström
  • Saknar app
Laddström: 32A, Faser: 1 & 3, Jordfelsbrytare: Nej, Energimätare: Ja, Lastbalansering: Ja, Uppkoppling: LAN & 4G, App: Nej, RFID: Ja
3,7 kW
Typ 1
Betyg 8/10

Garo GLB 3,7 kW fast kabel

Garo GLB 3,7 kW är en säker laddbox med fast kabel som är lämplig att använda för laddning av sin elbil i hemmet.
  • Möjlighet att ta betalt av andra
  • Smarta funktioner via wifi
  • Reglerbar laddström
  • Saknar app
Laddström: 16A, Faser: 1, Jordfelsbrytare: Nej, Energimätare: Ja, Lastbalansering: Nej, Uppkoppling: Wifi, App: Nej, RFID: Tillval

Guide till att välja rätt laddbox

Det är mycket att tänka på när man ska välja laddbox till sin elbil. Idag finns det en uppsjö av laddboxar med varierande funktioner, effekter och prisbilder. Vilken typ av laddbox du behöver beror både på vilken elbil du har köpt men även på vilken funktionalitet du önskar kring din laddstation. Nedan går vi igenom de viktigaste aspekterna du bör ha koll på inför ditt val av laddbox.

Laddkontakt - Typ 1 eller typ 2

De nya elbilarna som säljs i Sverige har laddintag typ 2 som standard. Det är också EU-standard. Enklast är det därför att du väljer en laddbox med fast kabel med en Typ 2-kontakt. Skulle du ha en äldre elbil med ett laddintag Typ 1 så är det möjligt att använda en laddbox typ 2 - men då utan fast kabel - och då ladda bilen med en Typ2 kabel i ena änden och ett uttag som passar bilen i den andra änden. Läs mer om laddkontakter här


  • Laddkontakt Typ 1

  • Laddkontakt Typ 2

Laddtid och laddhastighet

Hur snabbt du kan ladda din elbil beror på din bils konfiguration och hur stor laddeffekt den kan ta emot, dvs du kan inte ladda upp bilen snabbare än vad dess tekniska uppbyggnad tillåter. De laddboxar som finns på marknaden idag tar mellan fem och åtta timmar på sig att ladda upp en elbil till full kapacitet. Använder du bilen till kortare sträckor räcker det ofta med en mindre stark laddare för att täcka dina uppladdningsbehov. Väljer du en mindre laddare så spar du även pengar på inköpskostnaden. Här ser du ungefärliga laddningstider för olika typer av laddboxar.

  • 1-fas 16A ca 2 mil/timme
  • 1-fas 32A ca 4mil/timme
  • 3-fas 16A ca 5mil/timme
  • 3-fas 32A ca 10mil/timme

Idag finns det tre olika typer av laddningar, normalladdning, semisnabbladdning och snabbladdning. Var och när de olika laddningstyperna används kan du läsa mer om nedan:

Normalladdning

För de flesta laddboxar som installeras i privata fastigheter är detta standarden som gäller för laddning av elbilar. Vid normalladdning laddas en elbil på mellan fem och åtta timmar.

Semisnabbladdning

Semisnabbladdning är en laddningstyp som börjar bli mer och mer populär i de privata hemmen från att tidigare mest ha varit tillgänglig på offentliga platser. Denna laddningstyp laddar upp en elbil på endast en till tre timmar.

Snabbladdning

Snabbladdning är den vanligaste laddningstypen utanför restauranger, bensinmackar och andra offentliga platser. Denna laddningstyp laddar upp en elbil på under en timme. Laddningstider på mellan 20 till 40 minuter är normalt.

Installation av laddbox

Att ladda en elbil ställer högre krav på din elanläggning då du utsätter den för en ökad belastning och framförallt över en längre tid. Det är därför av största vikt att du tar reda på om din anläggning klarar av dessa nya förutsättningar.

En laddstation för elbil ska alltid installeras av en certifierad och behörig elektriker då den ska kopplas direkt mot fastighetens elcentral. De flesta återförsäljarna av laddboxar erbjuder idag även ett installationspaket när du köper din laddbox. Hos vissa återförsäljare är detta installationspaket gratis. Väljer du att själv anlita en fackman för installationen, råder vi dig att säkerställa att den elektriker som får uppdraget även har erfarenhet av denna typ av installationer då det handlar om relativt ny teknik. Skulle din elanläggning behöva en högre huvudsäkring för att klara av den ökade belastningen, så tar du i ett första steg kontakt med ditt elnätsföretag för att få information och hjälp. I de flesta fall klarar du dig dock ifrån att byta till en högre huvudsäkring genom att använda lastbalansering. Du kan läsa mer ingående om detta längre ner i artikeln.

En annan viktig aspekt som elinstallatören också måste ha i åtanke är hur den färdiginstallerade anläggningen klarar kraven på elektromagnetisk kompatibilitet (EMC) så att den blir störningsfri. Detta uppnås genom att man följer de anvisningar och krav på filter etc. som finns angivna enligt installationsinstruktionerna.

Jordfelsbrytare

Det är mycket viktigt att det finns en jordfelsbrytare installerad i sin fastighets elanläggning för att bibehålla säkerheten. Därav är det ett krav på att det finns en jordfelsbrytare av typ A eller B med likströms övervakning, för att driftsätta en laddbox/laddstation i hemmet. Jordfelsbrytaren förhindrar strömmen att ta fel väg ut genom laddboxen om olyckan skulle vara framme. Säkerställ därför med elinstallatören vilken typ av jordfelsbrytare som finns installerad i den befintliga anläggningen och om den behöver uppdateras.

Överspänningsskydd

Ett överspänningsskydd är idag inget krav men kan vara ett smart tillägg till din laddbox och elbilsanläggning. För bara några tusenlappar får du ett extra skydd om du exempelvis skulle råka ut för ett åsknedslag, en ganska billig peng med tanke på vad din elbil kostar.

Lastbalansering

En lastbalanserare fördelar elkapaciteten mellan husets förbrukning och elbilen som laddas. På så vis blir aldrig huvudsäkringen överbelastad då elbilens laddning anpassas efter den kapacitet som finns tillgänglig och du slipper oroa dig för att säkringen ska gå.

På så vis kan laddboxen ladda mer under de tider på dygnet då förbrukningen i huset är låg, exempelvis nattetid då TV, lampor, datorer, diskmaskin, tvättmaskin etc. används minimalt. En lastbalanserare tar också bort behovet av att säkra upp din huvudsäkring vilket annars innebär en hög kostnad.

Smart laddbox

De flesta tillverkare av laddboxar har modeller som kommer med smarta molntjänster. Detta innebär att du via en mobilapp exempelvis smidigt kan följa statusen på din elbils laddning och se hur lång tid det är kvar till ett fulladdat batteri. Oavsett var du befinner dig kan du även enkelt styra laddningen och stänga av eller sätta på när det passar dig. Beroende på vilka ytterligare funktioner din smarta laddbox har kan även dessa styras på distans och vid behov kan även laddboxen stängas av helt. En smart laddbox ger dig fullständig kontroll över laddcykeln vilket många användare uppskattar.

Montera laddboxen inom- eller utomhus

Majoriteten av de laddboxar som finns på marknaden idag kommer med en ip-klassning på minst IP44. Många tillverkare har dock ännu högre klassning och ip-klassningar på IP54 och IP66 är inte heller ovanligt. Samtliga dessa klassningar klarar av att installeras både inomhus och utomhus. Vi rekommenderar dig dock att alltid kontrollera vilken ip-klass din tilltänkta laddbox har innan installation.

Vanliga eluttag eller laddbox?

Idag är det fortfarande många som laddar sin elbil med en laddkabel direkt i eluttaget då det under gällande lagstiftning är tillåtet. Dock är detta laddningsförfarande något som inte rekommenderas. Den största anledningen till detta är risken för överhettning som i sin tur kan leda till brand. Risken för överhettning beror på att de svenska eluttagen är anpassade för en lägre effekt under en kortare tid. Elbilsbatterierna kräver dock högre effekt under en längre tid vilket riskerar att överbelasta elanläggningen. Att ladda sin elbil via det vanliga eluttaget kallas för fas 1-laddning. Denna laddningstyp är förmodligen på väg att förbjudas på grund av säkerhetsriskerna och de allvarliga tillbud som tidigare skett med elbilar och laddning direkt från eluttaget.

Laddboxar – effekt/ kilowattimmar (kWh)

Laddboxar kommer i olika effekt/kilowattimmar, ofta inom intervallet 3,7 kWh till 22 kWh, där 3,7 kWh är en av de vanligaste effekterna på marknaden. Det som skiljer de olika laddboxarna åt är effekten/energin som laddboxen kan generera. Ju högre effekt en laddare kan leverera desto dyrare är de. Det är därför viktigt att gå igenom vad din elbilsladdare ska klara av att leverera för att möta dina behov. Vill du tex kunna snabbladda batteriet så krävs det mer effekt och innebär ett högre inköpspris. Medan en standardladdare med lägre effekt ofta räcker gott å väl för de flesta elbilsägares behov.

Laddbox med dubbla uttag

Om du verkligen vill framtidssäkra din laddstation så väljer du att köpa en laddbox med dubbla uttag. Denna typ av laddbox gör det möjligt att ladda två bilar samtidigt. Efterfrågan på laddboxar med dubbla uttag har ökat på senare tid och vi kommer förmodligen få se fler modeller på marknaden inom kort. Som med övriga laddboxar finns det möjlighet till flera smidiga funktioner via molntjänster och RFID-läsare.

Fördelar med laddbox

Att använda en laddbox till sin elbil har ett antal fördelar. Laddningen går snabbare och är även optimerad för att vara så skonsam som möjligt för bilens batteri. Denna optimerade laddcykel innebär även att det kostar dig mindre pengar att ladda ditt elbilsbatteri på grund av en bättre energieffektivitet. Utöver detta så är det även säkrare att ladda sin elbil med hjälp av en laddbox då den är tillverkad för att tåla en hög effekt under lång tid samt att den har inbyggda funktioner för att minimera risken för överhettning. Har du även en smart laddbox så kan du tack vare de tillhörande molntjänsterna även ha full koll på din elbils laddningsstatus. Om inte tidigare nämnda fördelar skulle vara tillräckligt så har EU deklarerat att laddning med laddbox ska vara standard och laddningstypen har fått benämningen fas 3-laddning.

Finansiering av laddbox

Flertalet återförsäljare erbjuder finansiering när du köper en laddbox, det kan dock vara klokt att jämföra villkoren med ett vanligt privatlån. Det är inte ovanligt att dessa finansieringslösningar har en administrativ avgift samt en aviavgift något som du normalt slipper när du tar ett privatlån.

Så mycket kostar det att ladda din elbil

En vanlig fråga många ställer sig när man börjat intressera sig för att köpa en elbil är vad det faktiskt kostar att ladda den. I nedan applikation så får du svaret på just detta. Välj önskad bil och årlig körsträcka för att se kostnaden. Applikationen räknar på bilens förbrukning och samtliga kostnader för elen. För att förenkla det något så har vi räknat på ett totalt elpris på 1,50 kr/kWh, moms, nätavgifter och elpris är då inkluderat.

mil
0.00kr/mån
0.00kr/mil

Så här har vi räknat:

Vi har räknat på 1,50 kr per kWh( priset är inkluderat alla kostnader såsom nätavgift, moms och elpris.)

Hur laddar jag enklast min elbil?

Hus eller villa – ladda din elbil hemma
För dig som bor i ett hus eller en villa med en parkering i anslutning till bostaden är möjligheten till laddning utmärkta. Ca 90% av all elbilsladdning sker idag från jobbet eller i hemmamiljö. Med en installerad laddbox går laddningen snabbt och smidigt och du slipper risken för överhettning som finns om du laddar via en vanlig kontakt.

Bostadsrätt eller hyresrätt
Du som bor i hyresrätt eller bostadsrätt är beroende av din hyresvärd eller bostadsrättsförening, då det är deras uppgift att se till att det finns möjligheter till elbilsladdning i anslutning till din bostad.

Det innebär ofta inga större tekniska problem för bostadsrättsföreningar med befintliga garage eller parkeringsplatser under tak att ordna med laddplatser till sina medlemmar. Ofta är det bara framdragning av el och installation av laddbox som behövs. När det är möjligt kan även motorvärmaruttag eller vanliga uttag byggas om.

Ladda aldrig från ett vanligt uttag
Kom ihåg att laddningsstationer kräver mer el än vad en vanlig motorvärmare behöver. Av säkerhetsskäl ska man därför aldrig ladda en elbil från ett vanligt eluttag.

Destinationsladdare och snabbladdare

När du inte befinner dig hemma så finns det två huvudsakliga alternativ att välja mellan för att ladda din elbil. Antingen stannar du för att ladda eller så laddar du när du ändå valt att stanna, exempelvis på en mack eller snabbmatskedja. Som du förstår är detta det alternativ som ger flest fördelar. De laddstationer som finns längs våra vägar delas ofta in i två grupper nämligen destinationsladdare och snabbladdare.

Destinationsladdare
Som namnet avslöjar så är en destinationsladdare en laddare som är tillgänglig på din destination. En generell konfiguration av en destinationsladdare är ett kluster av elbilsladdare, avsedda för hemmamiljö, som installerats i en publik miljö. I vissa fall består destinationsladdaren dock av endast en laddare.

Effekten på dessa laddare beror till stor del på modell, hur många elbilar som samtidigt kan laddas och andra parametrar, och brukar ligga på mellan 2,3-22 kw. Hur snabbt du kan ladda din bil med dessa laddare beror till stor del på din elbils laddkapacitet. Du hittar denna typ av elbilsladdare allt som oftast på köpcentrumens parkeringar (ibland erbjuds gratis laddning för köpcentrumets kunder) men även på en del arbetsplatser.

Snabbladdare
Snabbladdare har större kraft och laddar bilens batteri via likström. Ett elbilsbatteri laddas fullt på under en halvtimme. Detta kräver ett speciellt eluttag, CHadeMO eller CCS. Alla elbilar har inte detta uttag vilket innebär att de inte kan använda snabbladdare. Idag hittar du snabbladdare på vissa selekterade bensinstationer samt snabbmatsrestauranger, de är inte många men de blir fler och fler. Snabbladdarna gör det möjligt att resa längre sträckor med din elbil.

Vilken laddkabel för elbil ska jag välja?

Den effekt (kW) som din elbil kan ta emot är det som avgör vilken laddkabel du ska välja. Ett bra tips är dock att köpa och använda en kabel som har stöd för en högre effekt än vad din bil kräver. På så vis säkerställer du att din laddkabel även kommer vara användbar i framtiden för elbilar med stöd för högre effekt.

En laddkabel kommer i två olika alternativ - något som hör ihop med det vi ovan skrev om laddboxen. Du kan välja en laddkabel Typ 1 eller en laddkabel typ 2.

Laddkabel Typ 1

  • Laddkabel typ 1
  • Laddkabel Typ 1 kännetecknas av en låsmekanism som, när man trycker på den, sänder en signal till bilen genom en mikrobrytare. Det resulterar i att laddningen avbryts innan kabeln dras ut ur bilen. Det är främst i Kina och hos kinesiska elbilstillverkare som Typ 1 är standard. Typ 1 laddar bilen med 1-fas växelström och upp till 7.4 kw.

Laddkabel Typ 2

  • Laddkabel typ 2
  • Typ 2 laddkabel är standard inom EU. Det är en mer flexibel variant som stödjer både växelström och likström. Säkerheten är god och detta genom att en Typ2-laddkabel har en kort- och en lång signalpinne. Den korta kabeln avbryter laddningen innan kabeln dras ut; något som minskar risken för exempelvis gnistor. En Typ 2 kabel kan erbjuda följande laddningseffekter: 3.7 kw vid 16 A 1-fas , 7.4 kw vid 32 A 1-fas , 11 kw vid 16 A 3-fas och 22 kw vid 32 A i 3-fas. Denna variant ger dessutom möjlighet att snabbladda bilen.

    I och med att Typ 2 följer den Europeiska standarden så är det också det val som rekommenderas. Även Tesla säljer bilar anpassade mot den europeiska marknaden.

CCS och CHAdeMO laddkontakter

  • Laddkabel typ CCSLaddkabel typ CHAdeMO
  • Vid snabbladdning och semisnabbladdning som ofta återfinns på offentliga laddstationer, används kablar av typ CCS eller CHAdeMO. Ibland förekommer även tillgång till normalladdning (AC) med typ 2-kabel och en effekt om 22kW. Laddningseffekterna vid semisnabbladdning ligger mellan 22kW och 43kW.

    Har din bil ett typ 2-uttag vid normal laddning så kommer du använda en laddkontakt som heter CCS vis semisnabbladdning och snabbladdning. Har du däremot ett typ 1-uttag i din elbil så heter motsvarande laddkontakt CHAdeMO. Det finns även vissa bilar som använder en laddkontakt med benämningen typ1 CCS för ändamålet, men detta är mindre vanligt.

Mode 2 och Mode 3 - laddningsstandarder

Mode 2 och 3 anger vilken laddningsstandard och säkerhetsnivå din laddningsutrustning har. Laddar du via en laddstation så har du Mode 3 som standard, vilket också är det säkraste och snabbaste sättet att ladda upp din elbil på. Laddar du däremot via ett eluttag så använder du laddningsstandarden Mode 2. Kom ihåg att man ska minimera laddningstillfällena via vanliga eluttag och endast använda dessa som en reservlösning då en laddstation inte finns att tillgå.

Jämför laddkabel elbil

Följande sammanställning av laddkablar för elbilar har fått genomgående höga konsumentrecensioner från användare på den svenska marknaden. I listan hittar du laddkablar med olika egenskaper och effektnivåer. Var noga med att kontrollera vilken effekt din elbil kräver för att laddas optimalt så att den laddkabel du väljer klarar av den förväntade laddströmmen. Kontrollera även att laddkabeln levereras med rätt laddkontakt för ditt fordon. Listan uppdateras kontinuerligt allt eftersom att nya produkter introduceras på marknaden. Produktlistningen uppdaterades: 2021-05-26.

7,5 m
Vägguttag - Typ 2
Betyg 9/10

Charge Amps Ray T2 Laddkabel

Laddkabel för elbilar med Typ 2 laddkontakt. Gör det möjligt att ladda din elbil via det vanliga vägguttaget.
  • Smidig kontrollbox
  • Dubbla temperatursensorer
  • Justerbar strömstyrka
  • Ej för konstant kontinuerlig laddning
Laddström: 6-16A, Inspänning: 220-240V, Faser: 1 , Jordfelsbrytare: Ja, Inkapsling: IP66
7,5 m
Typ 1
Betyg 9/10

Charge Amps Ray T1 Laddkabel

Laddkabel för elbilar med Typ 1 laddkontakt. Gör det möjligt att ladda din elbil via det vanliga vägguttaget.
  • Smidig kontrollbox
  • Dubbla temperatursensorer
  • Justerbar strömstyrka
  • Ej för konstant kontinuerlig laddning
Laddström: 6-16A, Inspänning: 220-240V, Faser: 1 , Jordfelsbrytare: Ja, Inkapsling: IP66
7,5 m
Typ 2 - Typ 2
Betyg 8/10

Mennekes Typ 2 Laddkabel för elbil 22 kW

Laddkabel för elbilar med Typ 2 laddkontakt och Mode 3 laddningsstandard för upp till 32A vid tre faser.
  • Smidig och vädertålig
  • 22 kW vid tre faser
  • Mode 3
  • Något högt pris
Laddström: Upp till 32A, Inspänning: 400V, Faser: 3 , Jordfelsbrytare: Nej, Inkapsling: IP44
7,5 m
Typ 2 - Typ 2
Betyg 8/10

Mennekes Typ 2 Laddkabel för elbil 4,6 kW

Laddkabel för elbilar med Typ 2 laddkontakt och Mode 3 laddningsstandard för upp till 20A vid en fas.
  • Smidig och vädertålig
  • 4,6 kW vid en fas
  • Mode 3
  • Något högt pris
Laddström: Upp till 20A, Inspänning: 400V, Faser: 1 , Jordfelsbrytare: Nej, Inkapsling: IP44
4 m
Typ 1 - Typ 2
Betyg 8/10

Mennekes Typ 1 till Typ 2 Laddkabel för elbil

Laddkabel för konvertering från Typ 1 till Typ 2 med Mode 3 laddningsstandard. Laddström på upp till 32A vid en fas.
  • Vädertålig
  • 7,4 kW vid en fas
  • Typ 1 till Typ 2
  • Sladdlängd
Laddström: Upp till 32A, Inspänning: 220-240V, Faser: 1 , Jordfelsbrytare: Nej, Inkapsling: IP44
5 m
Typ 1 - Typ 2
Betyg 8/10

Luxorparts PHEV Typ 1 Laddkabel

Laddkabel för elbil med Typ 1 laddkontakt och Mode 3 laddningsstandard. Laddström på upp till 32A vid en fas.
  • Vädertålig
  • 7,4 kW vid en fas
  • Mode 3
  • Sladdlängd
Laddström: Upp till 32A, Inspänning: 220-250V, Faser: 1 , Jordfelsbrytare: Nej, Inkapsling: IP55

Jämför elbilars räckvidd

En vanlig fråga när det gäller elbilar är hur lång räckvidd dom har. I nedan lista visas räckvidden på dom populäraste elbilarna som finns tillgängliga på den svenska marknaden. Listan kan sorteras på respektive kolumn.

BilRäckviddChassi
Audi e-tron GT487 kmSedan
Audi e-tron 55411 kmSUV
Audi e-tron 50300 kmSUV
Audi e-tron Sportback 55446 kmSedan
Audi e-tron Sportback 50347 kmSedan
Audi Q4 35 e-tron338 kmSUV
Audi Q4 40 e-tron520 kmSUV
Audi Q4 50 e-tron488 kmSUV
BMW i3310 kmSmåbil
BMW iX3459 kmSedan
BMW iX 70 kWh400 kmSUV
BMW iX 100 kWh600 kmSUV
Citroen e-C4350 kmSedan
DS 3 Crossback317 kmSmåbil
Fiat 500e320 kmSmåbil
Ford Mustang Mach-E RWD SR440 kmSUV
Ford Mustang Mach-E RWD LR610 kmSUV
Ford Mustang Mach-E AWD SR400 kmSUV
Ford Mustang Mach-E AWD LR540 kmSUV
Honda e Advanced220 kmSmåbil
Honda e220 kmSmåbil
Hyundai IONIQ311 kmSmåbil
Hyundai IONIQ 5 RWD384 kmSUV
Hyundai Kona Electric305 kmSUV
Jaguar I-Pace480 kmSUV
Kia e-Niro455 kmSUV
Kia e-Soul452 kmSUV
Kia EV6510 kmSUV
Lexus UX 300e305 kmCrossover
Mazda MX-30200 kmSUV
Mercedes EQC 4MATIC417 kmSUV
Mercedes EQA420 kmSUV
MG ZS EV263 kmSUV
Mini Cooper Electric234 kmSmåbil
Nissan e-NV200 Combi200 kmMinibuss
Nissan e-NV200200 kmSkåpbil
Nissan Leaf270 kmSmåbil
Nissan Leaf+385 kmSmåbil
Opel Corsa-e330 kmSmåbil
Opel Mokka-e337 kmCrossover
Peugeot e-208340 kmSmåbil
Peugeot e-2008310 kmSUV
Polestar 2 SR Single430 kmSedan
Polestar 2 LR Single530 kmSedan
Polestar 2 LR Dual470 kmSedan
Porsche Taycan 4S407 kmSedan
Porsche Taycan Turbo450 kmSedan
Porsche Taycan Turbo S412 kmSedan
Porsche Taycan (RWD)431 kmSedan
Renault Kangoo ZE230 kmSkåpbil
Renault Kangoo ZE Maxi230 kmSkåpbil
Renault Zoe 52 kWh R110385 kmSmåbil
Renault Master ZE120 kmSkåpbil
Renault Zoe R135383 kmSmåbil
Renault Kangoo ZE Maxi+230 kmMinibuss
Renault Zoe Go! R110385 kmSmåbil
Seat Mii Electric260 kmSmåbil
Skoda Citigoe IV265 kmSmåbil
Skoda Enyaq iV 60390 kmSUV
Skoda Enyaq iV 80510 kmSUV
Tesla Model 3 LR AWD614 kmSedan
Tesla Model 3 Performance567 kmSedan
Tesla Model 3 RWD448 kmSedan
Tesla Model S Long Range Plus652 kmSedan
Tesla Model S Performance639 kmSedan
Tesla Model X Long Range Plus561 kmSUV
Tesla Model X Ludicrous Performance548 kmSUV
Tesla Model Y LR 2WD540 kmSUV
Tesla Model Y LR 4WD505 kmSUV
Tesla Model Y Performance480 kmSUV
Volkswagen e-Golf231 kmSmåbil
Volkswagen e-up!260 kmSmåbil
Volkswagen ID.3 45 kWh330 kmSmåbil
Volkswagen ID.3 58 kWh427 kmSmåbil
Volkswagen ID.3 77 kWh527 kmSmåbil
Volkswagen ID.4 City343 kmSUV
Volkswagen ID.4 Life518 kmSUV
Volkswagen ID.4 GTX480 kmSUV
Volvo XC40 Recharge P8418 kmSUV

Bonus Malus - ett system som uppmuntrar till byte

Bonus Malus heter detta system och ser man till hur det fungerar rent praktiskt så kan en engångsbonus ges - om maximalt 70.000 kronor - vid inköp av exempelvis en elbil (eller en bil med ett lägre utsläpp än 60 CO2 g/km). Det är bonusdelen.

Malus innebär att en bil som ger ifrån sig mycket utsläpp beskattas hårdare. Denna hårdare beskattning sker i två etapper. En ägare till en bil med över 95 CO2 g/km får en straffskatt och en ägare till en bil med över 140 CO2 g/km får en annan, högre, sådan.

Konkret så innebär detta system att en person som äger en Tesla får en billigare bil att köra - inkluderat bonusen på 70.000 kronor - än vad en person som äger en BMW 330D får. Den senare modellen har nämligen en straffskatt som gör att den blir 10.700 kronor dyrare att äga.

Grön Teknik - billigare köp och installation av laddbox elbil

För att fullt ut dra nytta av en elbil så krävs det en laddbox. En laddbox till elbil möjliggör att du kan ladda din bil exempelvis under natten och att du sedan kan köra den under den kommande dagen. Du får, kort sagt, en egen bensinstation i hemmet.

Även vid en investering av laddbox för elbil så finns det ekonomiska fördelar. Sedan 1:a Januari 2021 så finns Grön Teknik tillgänglig. Detta kan jämföras med Rot- och Rutavdraget och det innebär att du kan erhålla ett avdrag - motsvarande hälften av kostnaden för både material och arbete, laddbox inkluderat - av staten. Beloppet dras redan på fakturan så du behöver inte ligga ute med pengar.

Vanliga frågor om elbilsladdare och laddboxar


En vanlig laddbox är utformad för att endast kunna ladda en bil åt gången. Har du behov av att ladda två bilar kan du installera en dubbelladdare.

Då de flesta laddboxarna har en ip-klassning över IP44 går det utmärkt att installera dem både inomhus och utomhus, antingen på en vägg eller en pelare/stativ avsedd för ändamålet.

Då laddboxen ska installeras direkt mot fastighetens elcentral måste jobbet utföras av en behörig elektriker.

De bättre laddboxarna på marknaden fungerar bra med Tesla och ger en effekt mellan 3,7 kW till 22 kW. Vilken som passar bäst beror till stor del på vilken Tesla-modell du har.

Kostnaden varierar beroende på vilket märke du väljer samt vilken effekt man vill ha. Det kan även finnas andra detaljer som gör att priset blir högre. Att du exempelvis kan styra laddningen via en app ger en bekvämlighet i din vardag – men också en lite dyrare laddbox för din elbil.

Kom även ihåg att installationen kan bära höga kostnader. Många äldre villor har för dålig kapacitet och föråldrade elsystem inbyggda. Dessa kan behöva uppgraderas och det bär då också en kostnad. Den ska emellertid ses som en investering då den ger säkrare laddning för din elbil.

Ett pris för en laddbox ligger mellan 6000-50.000 kronor. Man kan räkna med att installationen bär ungefär samma kostnad – runt 10.000 kronor, beroende på hur mycket elektrikern måste förbereda elsystemet i villan. Det ska även finnas en jordfelsbrytare installerad.

I samband med att man köper en elbil så får man nämligen ofta en kabel med ett schuko-uttag och det gör att man kan sticka in kabeln i väggen hemma och ladda direkt. Det är en vanlig, jordad stickkontakt. Räcker inte det? Elsäkerhetsverket avråder inte direkt från laddning på detta sätt – men man sätter upp ett varningens finger. Det gör man av den enkla anledningen att det finns faror. Vissa elsystem är av en äldre modell och detta gör att överhettning kan ske. Något som i värsta fall kan leda till bränder. Därför är en laddbox ett säkrare alternativ. Ett alternativ som dessutom ger snabbare laddning av bilen.