Laddbox elbil bäst i test - elbilsladdare & laddstation - ladda elbil hemma

Fler och fler väljer idag att köpa en elbil. Det är framtidens bil och det handlar om en framtid som redan är här. Dagens elbilar går längre på varje laddning tack vare tillgång till laddbox och en smidig laddkabel. De håller hög komfort, de har utomordentliga köregenskaper och de både låter mindre och är billigare att köra. Dessutom finns det andra incitament till varför en elbil är ett bra val idag.

 Jämför Laddbox Elbil  Jämför Laddkabel Elbil

De två tydligaste är att en elbil är betydligt bättre för vår miljö än vad en bil som drivs av traditionella drivmedel - bensin eller diesel - är. En elbil släpper ut avsevärt mycket mindre koldioxid när du kör den i jämförelse med en bensindriven bil. Väljer man som konsument dessutom att ladda bilen med förnybar el så blir utsläppen noll i samband med körning - och väldig mycket lägre totalt.

Det andra incitamentet till varför en elbil är ett bra val är rent ekonomiskt. Det kan ses ur två perspektiv. Dels genom att du vid köpet kan erhålla en engångsbonus motsvarande 70.000 kronor från och med 2021. I Sverige har vi sedan 2018 använt oss av en slags piska och morot vad gäller bilar och val av sådana. Målet är att fasa ut äldre bilar som ger ifrån sig ett större utsläpp. Detta samtidigt som vi uppmuntrar investeringar i elbilar och plug-in-hybrider.

Laddbox i hemmet
I januari 2021 fanns det ca 185000 elbilar i Sverige. Idag sker ungefär 90% av all laddning av elbilar i hemmamiljö eller på jobbet. Behovet av laddboxar öker och enligt de senaste prognoserna från branschexperter, kommer ca 1/3 av alla hus och villor ha en laddbox installerad inom en inte allt för lång framtid.

Jämför laddbox elbil

I sammanställningen nedan finner du de laddboxar och laddstationer som fått bäst i test i externa experttester. De produkter vi jämför är ett urval av de laddboxar som finns på marknaden idag. Du kan enkelt jämföra de olika laddboxarna med varandra när det kommer till vilka funktioner och egenskaper de har. Var dock noga med att jämföra rätt laddstationer med varandra, dvs laddare som har samma typ av laddkontakt. Allt eftersom nya laddboxar kommer ut på marknaden uppdaterar vi listan kontinuerligt. Produkttesterna uppdaterades: 2021-05-11.

3,7 kW
Typ 2
Betyg 9/10

Charge Amps Halo laddbox

Smart laddbox i svensk design för elbilen eller laddhybriden. Finns i effekterna 3,7 kw, 7,4 kw och 11 kw.
  • Kompakt design
  • Laddningsstatus via app
  • Schemaläggning
  • Saknar dubbla uttag
Laddström: 16A, Faser: 1, Jordfelsbrytare: Nej, Energimätare: Ja, Lastbalansering: Nej, Uppkoppling: Wifi, App: Ja, RFID: Ja
7,4 kW
Typ 1
Betyg 9/10

Charge Amps Halo Wallbox

Smart laddbox i svensk design med inkluderad molntjänst, 7,5 meter lång kabel och anpassad för nordiskt klimat.
  • Laddkabel ingår
  • Laddningsstatus via app
  • Schemaläggning
  • Saknar dubbla uttag
Laddström: 16A, Faser: 1, Jordfelsbrytare: Nej, Energimätare: Ja, Lastbalansering: Nej, Uppkoppling: Wifi, App: Ja, RFID: Ja
2 X 22 kW
Typ 2
Betyg 9/10

AURA Wallbox 2x22kW

Effektiv laddbox i svensk design tillverkad av återvunnen aluminium med reglerbar laddström och två uttag på vardera 22 kW.
  • Två uttag
  • Laddningsstatus via app
  • Reglerbar laddström
  • Högt pris
Laddström: 16A, Faser: 1 & 3, Jordfelsbrytare: Nej, Energimätare: Ja, Lastbalansering: Ja, Uppkoppling: Wifi, App: Ja, RFID: Ja
22 kW
Typ 2
Betyg 8/10

Garo GLB+ 22 kW

Garo GLB+ är en high end OCPP laddbox med två års garanti och smidiga funktioner till ett bra pris.
  • Möjlighet att ta betalt av andra
  • Lastbalansering
  • Reglerbar laddström
  • Saknar app
Laddström: 32A, Faser: 1 & 3, Jordfelsbrytare: Nej, Energimätare: Ja, Lastbalansering: Ja, Uppkoppling: LAN & 4G, App: Nej, RFID: Ja
3,7 kW
Typ 1
Betyg 8/10

Garo GLB 3,7 kW fast kabel

Garo GLB 3,7 kW är en säker laddbox med fast kabel som är lämplig att använda för laddning av sin elbil i hemmet.
  • Möjlighet att ta betalt av andra
  • Smarta funktioner via wifi
  • Reglerbar laddström
  • Saknar app
Laddström: 16A, Faser: 1, Jordfelsbrytare: Nej, Energimätare: Ja, Lastbalansering: Nej, Uppkoppling: Wifi, App: Nej, RFID: Tillval

Bonus Malus - ett system som uppmuntrar till byte

Bonus Malus heter detta system och ser man till hur det fungerar rent praktiskt så kan en engångsbonus ges - om maximalt 70.000 kronor - vid inköp av exempelvis en elbil (eller en bil med ett lägre utsläpp än 60 CO2 g/km). Det är bonusdelen.

Malus innebär att en bil som ger ifrån sig mycket utsläpp beskattas hårdare. Denna hårdare beskattning sker i två etapper. En ägare till en bil med över 95 CO2 g/km får en straffskatt och en ägare till en bil med över 140 CO2 g/km får en annan, högre, sådan.

Konkret så innebär detta system att en person som äger en Tesla får en billigare bil att köra - inkluderat bonusen på 70.000 kronor - än vad en person som äger en BMW 330D får. Den senare modellen har nämligen en straffskatt som gör att den blir 10.700 kronor dyrare att äga.

Grön Teknik ger billigare köp- och installation av laddbox elbil

För att fullt ut dra nytta av en elbil så krävs det en laddbox. En laddbox till elbil möjliggör att du kan ladda din bil exempelvis under natten och att du sedan kan köra den under den kommande dagen. Du får, kort sagt, en egen bensinstation i hemmet.

Den första frågan blir för många naturlig: varför ska jag ha en laddstation för elbil - kan jag inte använda ett vanligt uttag? I samband med att man köper en elbil så får man nämligen ofta en kabel med ett schuko-uttag och det gör att man kan sticka in kabeln i väggen hemma och ladda direkt. Det är en vanlig, jordad stickkontakt.

Räcker inte det? Vi skulle säga att det finns lite för stora risker med detta. Elsäkerhetsverket avråder inte direkt från laddning på detta sätt - men man sätter upp ett varningens finger. Det gör man av den enkla anledningen att det finns faror. Vissa elsystem är av en äldre modell och detta gör att överhettning kan ske. Något som i värsta fall kan leda till bränder. Därför är en laddbox ett säkrare alternativ. Ett alternativ som dessutom ger snabbare laddning av bilen.

Även vid en investering av laddbox för elbil så finns det ekonomiska fördelar. Sedan 1:a Januari 2021 så finns Grön Teknik tillgänglig. Detta kan jämföras med Rot- och Rutavdraget och det innebär att du kan erhålla ett avdrag - motsvarande hälften av kostnaden för både material och arbete, laddbox inkluderat - av staten. Beloppet dras redan på fakturan så du behöver inte ligga ute med pengar.

En viktig sak gällande detta handlar just om arbete. En laddstation för elbil ska alltid installeras av en certifierad och behörig elektriker. I och med att det handlar om relativt ny teknik så är rådet att du även säkerställer erfarenhet av installation av laddbox hos den elektriker du anlitar.

Hur laddar jag enklast min elbil?

Hus eller villa – ladda din elbil hemma
För dig som bor i ett hus eller en villa med en parkering i anslutning till bostaden är möjligheten till laddning utmärkta. Ca 90% av all elbilsladdning sker idag från jobbet eller i hemmamiljö. Med en installerad laddbox går laddningen snabbt och smidigt och du slipper risken för överhettning som finns om du laddar via en vanlig kontakt.

Bostadsrätt eller hyresrätt
Du som bor i hyresrätt eller bostadsrätt är beroende av din hyresvärd eller bostadsrättsförening, då det är deras uppgift att se till att det finns möjligheter till elbilsladdning i anslutning till din bostad.

Det innebär ofta inga större tekniska problem för bostadsrättsföreningar med befintliga garage eller parkeringsplatser under tak att ordna med laddplatser till sina medlemmar. Ofta är det bara framdragning av el och installation av laddbox som behövs. När det är möjligt kan även motorvärmaruttag eller vanliga uttag byggas om.

Ladda aldrig från ett vanligt uttag
Kom ihåg att laddningsstationer kräver mer el än vad en vanlig motorvärmare behöver. Av säkerhetsskäl ska man därför aldrig ladda en elbil från ett vanligt eluttag.

Destinationsladdare och snabbladdare

När du inte befinner dig hemma så finns det två huvudsakliga alternativ att välja mellan för att ladda din elbil. Antingen stannar du för att ladda eller så laddar du när du ändå valt att stanna, exempelvis på en mack eller snabbmatskedja. Som du förstår är detta det alternativ som ger flest fördelar. De laddstationer som finns längs våra vägar delas ofta in i två grupper nämligen destinationsladdare och snabbladdare.

Destinationsladdare
Som namnet avslöjar så är en destinationsladdare en laddare som är tillgänglig på din destination. En generell konfiguration av en destinationsladdare är ett kluster av elbilsladdare, avsedda för hemmamiljö, som installerats i en publik miljö. I vissa fall består destinationsladdaren dock av endast en laddare.

Effekten på dessa laddare beror till stor del på modell, hur många elbilar som samtidigt kan laddas och andra parametrar, och brukar ligga på mellan 2,3-22 kw. Hur snabbt du kan ladda din bil med dessa laddare beror till stor del på din elbils laddkapacitet. Du hittar denna typ av elbilsladdare allt som oftast på köpcentrumens parkeringar (ibland erbjuds gratis laddning för köpcentrumets kunder) men även på en del arbetsplatser.

Snabbladdare
Snabbladdare har större kraft och laddar bilens batteri via likström. Ett elbilsbatteri laddas fullt på under en halvtimme. Detta kräver ett speciellt eluttag, CHadeMO eller CCS. Alla elbilar har inte detta uttag vilket innebär att de inte kan använda snabbladdare. Idag hittar du snabbladdare på vissa selekterade bensinstationer samt snabbmatsrestauranger, de är inte många men de blir fler och fler. Snabbladdarna gör det möjligt att resa längre sträckor med din elbil.

Vanliga frågor om elbilsladdare

Vi går igenom några vanliga frågor om elbilsladdare och ger svar på dessa här nedan:

Ska jag välja typ 1 eller typ 2?

Svar: De nya elbilarna som säljs i Sverige har laddintag typ 2 som standard. Det är också EU-standard. Enklast är det därför att du väljer en laddbox med fast kabel med en Typ 2-kontakt. Skulle du ha en äldre elbil med ett laddintag Typ 1 så är det möjligt att använda en laddbox typ 2 - men då utan fast kabel - och då ladda bilen med en Typ2 kabel i ena änden och ett uttag som passar bilen i den andra änden.

Hur mycket kostar en laddbox?

Svar: Kostnaden varierar beroende på vilket märke du väljer samt vilken effekt man vill ha. Det kan även finnas andra detaljer som gör att priset blir högre. Att du exempelvis kan styra laddningen via en app ger en bekvämlighet i din vardag - men också en lite dyrare laddbox för din elbil.

Kom även ihåg att installationen kan bära höga kostnader. Många äldre villor har för dålig kapacitet och föråldrade elsystem inbyggda. Dessa kan behöva uppgraderas och det bär då också en kostnad. Den ska emellertid ses som en investering då den ger säkrare laddning för din elbil.

Ett pris för en laddbox ligger mellan 6000-10.000 kronor. Man kan räkna med att installationen bär ungefär samma kostnad - runt 10.000 kronor, beroende på hur mycket elektrikern måste förbereda elsystemet i villan. Det ska även finnas en jordfelsbrytare installerad.

Vilken laddkabel ska jag välja?

Den sista frågan handlar om laddkabel elbil och hur man ska tänka i den frågan. Vi går igenom några punkter som kan förenkla valet av laddkabel:

En laddkabel kommer i två olika alternativ - något som hör ihop med det vi ovan skrev om laddboxen. Du kan välja en laddkabel Typ 1 eller en laddkabel typ 2. Laddkabel Typ 1 kännetecknas av en låsmekanism som, när man trycker på den, sänder en signal till bilen genom en mikrobrytare. Det resulterar i att laddningen avbryts innan kabeln dras ut ur bilen. Det är främst i Kina och hos kinesiska elbilstillverkare som Typ 1 är standard. Typ 1 laddar bilen med 1-fas växelström och upp till 7.4 kw.

Typ 2 laddkabel är standard inom EU. Det är en mer flexibel variant som stödjer både växelström och likström. Säkerheten är god och detta genom att en Typ2-laddkabel har en kort- och en lång signalpinne. Den korta kabeln avbryter laddningen innan kabeln dras ut; något som minskar risken för exempelvis gnistor. En Typ 2 kabel kan erbjuda följande laddningseffekter: 3.7 kw vid 16 A 1-fas , 7.4 kw vid 32 A 1-fas , 11 kw vid 16 A 3-fas och 22 kw vid 32 A i 3-fas. Denna variant ger dessutom möjlighet att snabbladda bilen.

I och med att Typ 2 följer den Europeiska standarden så är det också det val som rekommenderas. Även Tesla säljer bilar anpassade mot den europeiska marknaden.