Laddbox bäst i test - elbilsladdare & laddstation - laddbox hemma
Fler och fler väljer idag att köpa en elbil. Det är framtidens bil och det handlar om en framtid som redan är här. Dagens elbilar går längre på varje laddning tack vare tillgång till laddbox hemma och en smidig laddkabel. De håller hög komfort, de har utomordentliga köregenskaper och de både låter mindre och är billigare att köra. Dessutom finns det andra incitament till varför en elbil är ett bra val idag. Läs mer
Jämför laddbox elbil
Samtliga priser gäller laddbox med installation.7,4-22 kW Typ 2 Betyg 10/10 Zaptec GoZaptec Go är en av världens minsta laddboxar och väger endast 1,3 kg. Den är utvecklad i Norge och anpassad för nordiskt klimat.
Laddström: 16-32A, Faser: 1-3, Jordfelsbrytare: Ja, Energimätare: Ja, Lastbalansering: Ja, Uppkoppling: Wifi/4G, App: Ja, RFID: Ja |
13,8-22 kW Typ 2 Betyg 9/10 amina Samina S är en kompakt och elegant laddbox utvecklad i Norge med en tidlös design skapad för ditt hem.
Laddström: 20-32A, Faser: 1-3, Jordfelsbrytare: Nej, Energimätare: Ja, Lastbalansering: Tillval, Uppkoppling: Bluetooth/ZigBee, App: Nej, RFID: Nej |
7,4-22 kW Typ 2 Betyg 9/10 Wallbox Pulsar MaxEn av världens minsta laddboxar med molntjänst och smartladdning samt 5 el 7 meter lång kabel och anpassad för nordiskt klimat.
Laddström: 16-32A, Faser: 1-3, Jordfelsbrytare: Nej, Energimätare: Ja, Lastbalansering: Tillval, Uppkoppling: Wifi/BT, App: Ja, RFID: Nej |
11 kW Typ 2 Betyg 9/10 Easee Charge Lite laddboxIntelligent laddbox i norsk design för elbilen eller laddhybriden. Har stöd för både 1-fas och 3-fas.
Laddström: 16-32A, Faser: 1-3, Jordfelsbrytare: Ja, Energimätare: Ja, Lastbalansering: Tillval, Uppkoppling: Wifi/4G, App: Ja, RFID: Ja |
2 X 22 kW Typ 2 Betyg 9/10 AURA Wallbox 2x22kWEffektiv laddbox i svensk design tillverkad av återvunnen aluminium med reglerbar laddström och två uttag på vardera 22 kW.
Laddström: 16-32A, Faser: 1-3, Jordfelsbrytare: Ja, Energimätare: Ja, Lastbalansering: Tillval, Uppkoppling: Wifi/4G, App: Ja, RFID: Ja |
22 kW Typ 2 Betyg 8/10 Defa Power laddboxSmart laddbox från norska Defa som med PowerSmart kan styra laddningen efter när elpriset är som lägst.
Laddström: 6-32A, Faser: 1-3, Jordfelsbrytare: Nej, Energimätare: Ja, Lastbalansering: Tillval, Uppkoppling: Wifi, App: Ja, RFID: Ja |
3,7-11 kW Typ 2 Betyg 8/10 Charge Amps Halo laddboxSmart laddbox i svensk design för elbilen eller laddhybriden. Finns i effekterna 3,7 kw, 7,4 kw och 11 kw.
Laddström: 16A, Faser: 1, Jordfelsbrytare: Nej, Energimätare: Ja, Lastbalansering: Nej, Uppkoppling: Wifi, App: Ja, RFID: Ja |
22 kW Typ 2 Betyg 8/10 Tesla Wall Connector laddboxSmart laddbox skräddarsydd för Tesla-ägare men som fungerar till alla bilar med Typ 2-uttag.
Laddström: 32A, Faser: 1-3, Jordfelsbrytare: Ja, Energimätare: Ja, Lastbalansering: Tillval, Uppkoppling: Wifi, App: Ja, RFID: Nej |
22 kW Typ 2 Betyg 8/10 Zaptec ProZaptec Pro är en effektiv och smart laddbox för större laddstationer i bostadsrättsföreningar, nybyggnationer och företag.
Laddström: 16-32A, Faser: 1-3, Jordfelsbrytare: Ja, Energimätare: Ja, Lastbalansering: Ja, Uppkoppling: Wifi/4G, App: Ja, RFID: Ja |
22 kW Typ 2 Betyg 8/10 CTEK Chargestorm Connected 2CTEK Chargestorm Connected 2 är en av de mest flexibla laddboxarna på marknaden och går att få med ett eller två uttag.
Laddström: 16-32A, Faser: 1-3, Jordfelsbrytare: Ja, Energimätare: Ja, Lastbalansering: Ja, Uppkoppling: LAN/(4G tillval), App: Ja, RFID: Ja |
3,7-22 kW Typ 2 Betyg 7/10 ABB Terra AC WallboxABB Terra AC Wallbox är en robust och prisvärd laddbox med stöd för både fast kabel och uttag.
Laddström: 16-32A, Faser: 1-3, Jordfelsbrytare: Ja, Energimätare: Ja, Lastbalansering: Tillval, Uppkoppling: Wifi/BT, App: Ja, RFID: Ja |
7,4-22 kW Typ 2 Betyg 7/10 Garo Twin GTBGaro Twin GTB är en prisvärd laddbox med två uttag, inbyggd jordfelsbrytare och energimätare för varje uttag.
Laddström: 6-32A, Faser: 1-3, Jordfelsbrytare: Ja, Energimätare: Ja, Lastbalansering: Tillval, Uppkoppling: Wifi, App: Nej, RFID: Tillval |
7,4-22 kW Typ 2 Betyg 9/10 Easee Charge laddbox (För större laddsystem)Intelligent laddbox utformad för större laddsystem, BRF och företag. Har stöd för både 1-fas och 3-fas.
Laddström: 16-32A, Faser: 1-3, Jordfelsbrytare: Ja, Energimätare: Ja, Lastbalansering: Tillval, Uppkoppling: Wifi/4G, App: Ja, RFID: Ja |
I sammanställningen ovan finner du de laddboxar och laddstationer som fått bäst i test i externa experttester. De produkter vi jämför är ett urval av de laddboxar som finns på marknaden idag. Du kan enkelt jämföra de olika laddboxarna med varandra när det kommer till vilka funktioner och egenskaper de har. Var dock noga med att jämföra rätt laddstationer med varandra, dvs laddare som har samma typ av laddkontakt. Allt eftersom nya laddboxar kommer ut på marknaden uppdaterar vi listan kontinuerligt. Observera att laddboxarna Easee Home och Easee Charge har den 14:e mars 2023 fått säljstopp utfärdat från Elsäkerhetsverket. Du kan läsa mer om anledningen till beslutet och vad det innebär för dig som konsument på Elsäkerhetsverkets webbplats. Produkttesterna uppdaterades: 2024-10-10.
Köpa laddbox? - Få rabatt med elavtal hos Greenely
Greenely erbjuder rabatt på laddboxar när du tecknar ett elavtal hos dem. Genom att bli elkund hos Greenely kan du få ett reducerat pris på en laddbox för din elbil genom Evify. Detta är en del av Greenelys satsning på hållbara energilösningar och att underlätta övergången till elektrisk mobilitet för sina kunder.
> Läs mer om rabatt hos Evify på laddbox med Greenely.
> Läs mer om Greenely
Laddbox hemma - 50% avdrag för grön teknik
I början av mars 2022 fanns det ca 135 000 elbilar i Sverige. Idag sker ungefär 90% av all laddning av elbilar i hemmamiljö eller på jobbet. Behovet av laddboxar ökar och enligt de senaste prognoserna från branschexperter, kommer ca 1/3 av alla hus och villor ha en laddbox installerad inom en inte allt för lång framtid. Sedan 1:a Januari 2021 är det möjligt att få avdrag med 50% för material (laddbox inkluderat) och arbete när man installerar en laddbox. Skattereduktionen Grön Teknik dras redan på fakturan av installatören och maxbeloppet är 50 000 kr per person och år.Vilken laddbox ska jag välja?
Det är mycket att tänka på när man ska välja laddbox till sin elbil. Idag finns det en uppsjö av laddboxar med varierande funktioner, effekter och prisbilder. Vilken typ av laddbox du behöver beror både på vilken elbil du har köpt men även på vilken funktionalitet du önskar kring din laddstation. Nedan går vi igenom de viktigaste aspekterna du bör ha koll på inför ditt val av laddbox.
Laddkontakt - Typ 1 eller typ 2
De nya elbilarna som säljs i Sverige har laddintag typ 2 som standard. Det är också EU-standard. Enklast är det därför att du väljer en laddbox med fast kabel med en Typ 2-kontakt. Skulle du ha en äldre elbil med ett laddintag Typ 1 så är det möjligt att använda en laddbox typ 2 - men då utan fast kabel - och då ladda bilen med en Typ2 kabel i ena änden och ett uttag som passar bilen i den andra änden. Läs mer om laddkontakter här
Laddkontakt Typ 1
Laddkontakt Typ 2
Laddboxar – effekt/ kilowatt (kW)
Laddboxar kommer i olika effekt/kilowatt, ofta inom intervallet 3,7 kW till 22 kW. Det som skiljer de olika laddboxarna åt är effekten som laddboxen kan hantera. Ju högre effekt en laddare kan hantera desto dyrare är de. Det är därför viktigt att gå igenom vad din elbilsladdare ska klara av att leverera för att möta dina behov. Vid laddning från laddbox är det bilens inbyggda laddare som används. Är den på tex 7,4 kW kommer du inte kunna ladda snabbare ens från en 22 kW laddbox. Men laddboxar med högre effekt är mer framtidssäkra.
Laddbox med två uttag
Har du två bilplatser bredvid varandra kan du köpa en laddbox med dubbla uttag istället för två separata. Denna typ av laddbox gör det möjligt att ladda två bilar samtidigt. Efterfrågan på laddboxar med dubbla uttag har ökat på senare tid och vi kommer förmodligen få se fler modeller på marknaden inom kort. Som med övriga laddboxar finns det möjlighet till flera smidiga funktioner via molntjänster och RFID-läsare.
Finansiering av laddbox
Flertalet återförsäljare erbjuder finansiering när du köper en laddbox, det kan dock vara klokt att jämföra villkoren med ett vanligt privatlån. Det är inte ovanligt att dessa finansieringslösningar har en administrativ avgift samt en aviavgift något som du normalt slipper när du tar ett privatlån.
Återförsäljare av laddboxar
Butik | Om | Besök |
---|---|---|
![]() | Om:Laddboxbolaget erbjuder laddboxar och tillbehör till både privatpersoner och företag. | Mer info |
![]() | Om:Evify erbjuder laddboxar och tillbehör till både privatpersoner och företag med installation över hela Sverige. | Mer info |
![]() | Om:Hos Kjell & Company hittar du ett bra utbud inom laddboxar och laddsladdar. | Mer info |
Laddbox hemma - Installation & Tips
Att ladda en elbil ställer högre krav på din elanläggning då du utsätter den för en ökad belastning och framförallt över en längre tid. Det är därför av största vikt att du tar reda på om din anläggning klarar av dessa nya förutsättningar.
En laddstation för elbil ska alltid installeras av en certifierad och behörig elektriker då den ska kopplas direkt mot fastighetens elcentral. På elsäkerhetsverkets webbplats kan du kontrollera att det elföretag du tänkt anlita för installationen av laddboxen har behörighet, tjänsten är gratis.
De flesta återförsäljarna av laddboxar erbjuder idag även ett installationspaket när du köper din laddbox. Hos vissa återförsäljare är detta installationspaket gratis. Väljer du att själv anlita en fackman för installationen, råder vi dig att säkerställa att den elektriker som får uppdraget även har erfarenhet av denna typ av installationer då det handlar om relativt ny teknik. Skulle din elanläggning behöva en högre huvudsäkring för att klara av den ökade belastningen, så tar du i ett första steg kontakt med ditt elnätsföretag för att få information och hjälp. I de flesta fall klarar du dig dock ifrån att byta till en högre huvudsäkring genom att använda lastbalansering. Du kan läsa mer ingående om detta längre ner i artikeln.
En annan viktig aspekt som elinstallatören också måste ha i åtanke är hur den färdiginstallerade anläggningen klarar kraven på elektromagnetisk kompatibilitet (EMC) så att den blir störningsfri. Detta uppnås genom att man följer de anvisningar och krav på filter etc. som finns angivna enligt installationsinstruktionerna.
Jordfelsbrytare
Det är mycket viktigt att det finns en jordfelsbrytare installerad i sin fastighets elanläggning för att bibehålla säkerheten. Därav är det ett krav på att det finns en jordfelsbrytare av typ A eller B med likströms övervakning, för att driftsätta en laddbox/laddstation i hemmet. Jordfelsbrytaren förhindrar strömmen att ta fel väg ut genom laddboxen om olyckan skulle vara framme. Säkerställ därför med elinstallatören vilken typ av jordfelsbrytare som finns installerad i den befintliga anläggningen och om den behöver uppdateras.
Överspänningsskydd
Ett överspänningsskydd är idag inget krav men kan vara ett smart tillägg till din laddbox och elbilsanläggning. För bara några tusenlappar får du ett extra skydd om du exempelvis skulle råka ut för ett åsknedslag, en ganska billig peng med tanke på vad din elbil kostar.
Lastbalansering
En lastbalanserare fördelar elkapaciteten mellan husets förbrukning och elbilen som laddas. På så vis blir aldrig huvudsäkringen överbelastad då elbilens laddning anpassas efter den kapacitet som finns tillgänglig och du slipper oroa dig för att säkringen ska gå.
På så vis kan laddboxen ladda mer under de tider på dygnet då förbrukningen i huset är låg, exempelvis nattetid då TV, lampor, datorer, diskmaskin, tvättmaskin etc. används minimalt. En lastbalanserare tar också bort behovet av att säkra upp din huvudsäkring vilket annars innebär en hög kostnad.
Montera laddboxen inom- eller utomhus
Majoriteten av de laddboxar som finns på marknaden idag kommer med en ip-klassning på minst IP44. Många tillverkare har dock ännu högre klassning och ip-klassningar på IP54 och IP66 är inte heller ovanligt. Samtliga dessa klassningar klarar av att installeras både inomhus och utomhus. Vi rekommenderar dig dock att alltid kontrollera vilken ip-klass din tilltänkta laddbox har innan installation.
Vanliga eluttag eller laddbox?
Idag är det fortfarande många som laddar sin elbil med en laddkabel direkt i eluttaget då det under gällande lagstiftning är tillåtet. Dock är detta laddningsförfarande något som inte rekommenderas. Den största anledningen till detta är risken för överhettning som i sin tur kan leda till brand. Risken för överhettning beror på att de svenska eluttagen är anpassade för en lägre effekt under en kortare tid. Elbilsbatterierna kräver dock högre effekt under en längre tid vilket riskerar att överbelasta elanläggningen. Att ladda sin elbil via det vanliga eluttaget kallas för fas 1-laddning. Denna laddningstyp är förmodligen på väg att förbjudas på grund av säkerhetsriskerna och de allvarliga tillbud som tidigare skett med elbilar och laddning direkt från eluttaget.
Fördelar med laddbox
Att använda en laddbox till sin elbil har ett antal fördelar. Laddningen går snabbare och är även optimerad för att vara så skonsam som möjligt för bilens batteri. Denna optimerade laddcykel innebär även att det kostar dig mindre pengar att ladda ditt elbilsbatteri på grund av en bättre energieffektivitet. Utöver detta så är det även säkrare att ladda sin elbil med hjälp av en laddbox då den är tillverkad för att tåla en hög effekt under lång tid samt att den har inbyggda funktioner för att minimera risken för överhettning. Har du även en smart laddbox så kan du tack vare de tillhörande molntjänsterna även ha full koll på din elbils laddningsstatus. Om inte tidigare nämnda fördelar skulle vara tillräckligt så har EU deklarerat att laddning med laddbox ska vara standard och laddningstypen har fått benämningen mode 3-laddning.
Smart laddbox
De flesta tillverkare av laddboxar har modeller som kommer med smarta molntjänster. Detta innebär att du via en mobilapp exempelvis smidigt kan följa statusen på din elbils laddning och se hur lång tid det är kvar till ett fulladdat batteri. Oavsett var du befinner dig kan du även enkelt styra laddningen och stänga av eller sätta på när det passar dig. Beroende på vilka ytterligare funktioner din smarta laddbox har kan även dessa styras på distans och vid behov kan även laddboxen stängas av helt. En smart laddbox ger dig fullständig kontroll över laddcykeln vilket många användare uppskattar.
Laddbox hemma - Hur laddar jag enklast min elbil hemma?
Hus eller villa – ladda din elbil hemma
För dig som bor i ett hus eller en villa med en parkering i anslutning till bostaden är möjligheten till laddning utmärkta. Ca 90% av all elbilsladdning sker idag från jobbet eller i hemmamiljö. Med en installerad laddbox går laddningen snabbt och smidigt och du slipper risken för överhettning som finns om du laddar via en vanlig kontakt.
Bostadsrätt eller hyresrätt
Du som bor i hyresrätt eller bostadsrätt är beroende av din hyresvärd eller bostadsrättsförening, då det är deras uppgift att se till att det finns möjligheter till elbilsladdning i anslutning till din bostad.
Det innebär ofta inga större tekniska problem för bostadsrättsföreningar med befintliga garage eller parkeringsplatser under tak att ordna med laddplatser till sina medlemmar. Ofta är det bara framdragning av el och installation av laddbox som behövs. När det är möjligt kan även motorvärmaruttag eller vanliga uttag byggas om.
Ladda aldrig från ett vanligt uttag
Kom ihåg att laddningsstationer kräver mer el än vad en vanlig motorvärmare behöver. Av säkerhetsskäl ska man därför aldrig ladda en elbil från ett vanligt eluttag.Destinationsladdare och snabbladdare för elbil
När du inte befinner dig hemma så finns det två huvudsakliga alternativ att välja mellan för att ladda din elbil. Antingen stannar du för att ladda eller så laddar du när du ändå valt att stanna, exempelvis på en mack eller snabbmatskedja. Som du förstår är detta det alternativ som ger flest fördelar. De laddstationer som finns längs våra vägar delas ofta in i två grupper nämligen destinationsladdare och snabbladdare.
Destinationsladdare
Som namnet avslöjar så är en destinationsladdare en laddare som är tillgänglig på din destination. En generell konfiguration av en destinationsladdare är ett kluster av elbilsladdare, avsedda för hemmamiljö, som installerats i en publik miljö. I vissa fall består destinationsladdaren dock av endast en laddare.
Effekten på dessa laddare beror till stor del på modell, hur många elbilar som samtidigt kan laddas och andra parametrar, och brukar ligga på mellan 2,3-22 kw. Hur snabbt du kan ladda din bil med dessa laddare beror till stor del på din elbils laddkapacitet. Du hittar denna typ av elbilsladdare allt som oftast på köpcentrumens parkeringar (ibland erbjuds gratis laddning för köpcentrumets kunder) men även på en del arbetsplatser.
Snabbladdare elbil
Snabbladdare har större kraft och laddar bilens batteri via likström. Ett elbilsbatteri laddas fullt på under en halvtimme. Detta kräver ett speciellt eluttag, CHadeMO eller CCS. Alla elbilar har inte detta uttag vilket innebär att de inte kan använda snabbladdare. Idag hittar du snabbladdare på vissa selekterade bensinstationer samt snabbmatsrestauranger, de är inte många men de blir fler och fler. Snabbladdarna gör det möjligt att resa längre sträckor med din elbil.
Bäst laddstation elbil
SKI(Svenskt kvalitetsindex) mäter varje år kundnöjdheten hos dom större laddoperatörerna. SKI graderar kundnöjdheten mellan 1 till 100, hamnar denna siffran mellan 0-59 poäng så är kunderna missnöjda, 60-74 poäng=nöjda kunder, 75-100 poäng=mycket nöjda kunder. Totalt för hela laddbranschen så är kundnöjdheten 66,2 för år 2024. Enskilda laddoperatörers kundnöjdhet kan ses i vår tabell nedan.
Tesla
Eviny
Circle K
Övriga
OKQ8
Branschen i snitt
IONITY
Vattenfall InCharge
E.ON
Recharge
Mer
Källa: Svenskt Kvalitetsindex (SKI) 2024
Laddkabel elbil - Vilken ska jag välja?
Den effekt (kW) som din elbil kan ta emot är det som avgör vilken laddkabel du ska välja. Ett bra tips är dock att köpa och använda en kabel som har stöd för en högre effekt än vad din bil kräver. På så vis säkerställer du att din laddkabel även kommer vara användbar i framtiden för elbilar med stöd för högre effekt.
En laddkabel kommer i två olika alternativ - något som hör ihop med det vi ovan skrev om laddboxen. Du kan välja en laddkabel Typ 1 eller en laddkabel typ 2.
Laddkabel Typ 1
Laddkabel Typ 1 kännetecknas av en låsmekanism som, när man trycker på den, sänder en signal till bilen genom en mikrobrytare. Det resulterar i att laddningen avbryts innan kabeln dras ut ur bilen. Det är främst i Kina och hos kinesiska elbilstillverkare som Typ 1 är standard. Typ 1 laddar bilen med 1-fas växelström och upp till 7.4 kw.
Laddkabel Typ 2
Typ 2 laddkabel är standard inom EU. Det är en mer flexibel variant som stödjer både växelström och likström. Säkerheten är god och detta genom att en Typ2-laddkabel har en kort- och en lång signalpinne. Den korta kabeln avbryter laddningen innan kabeln dras ut; något som minskar risken för exempelvis gnistor. En Typ 2 kabel kan erbjuda följande laddningseffekter: 3.7 kw vid 16 A 1-fas , 7.4 kw vid 32 A 1-fas , 11 kw vid 16 A 3-fas och 22 kw vid 32 A i 3-fas.
I och med att Typ 2 följer den Europeiska standarden så är det också det val som rekommenderas. Även Tesla säljer bilar anpassade mot den europeiska marknaden.
CCS och CHAdeMO laddkontakter
Vid snabbladdning som ofta återfinns på offentliga laddstationer, används kablar av typ CCS eller CHAdeMO. Laddningseffekterna vid snabbladdning ligger oftast på 50 kW eller mer. Ibland förekommer även tillgång till normalladdning (AC) med typ 2-kabel och en effekt om 22kW.
De flesta elbilar har ett kombinerat ladduttag där typ 2 kabel för normalladdning eller CCS kabel för snabbladdning kan anslutas. Vissa äldre elbilar kan dock använda en separat CHAdeMO ladduttag för snabbladdning.
Mode 2 och Mode 3 - laddningsstandarder
Mode 2 och 3 anger vilken laddningsstandard och säkerhetsnivå din laddningsutrustning har. Laddar du via en laddstation så har du Mode 3 som standard, vilket också är det säkraste och snabbaste sättet att ladda upp din elbil på. Laddar du däremot via ett eluttag så använder du laddningsstandarden Mode 2. Kom ihåg att man ska minimera laddningstillfällena via vanliga eluttag och endast använda dessa som en reservlösning då en laddstation inte finns att tillgå.
Jämför laddkabel elbil
Följande sammanställning av laddkablar för elbilar har fått genomgående höga konsumentrecensioner från användare på den svenska marknaden. I listan hittar du laddkablar med olika egenskaper och effektnivåer. Var noga med att kontrollera vilken effekt din elbil kräver för att laddas optimalt så att den laddkabel du väljer klarar av den förväntade laddströmmen. Kontrollera även att laddkabeln levereras med rätt laddkontakt för ditt fordon. Listan uppdateras kontinuerligt allt eftersom att nya produkter introduceras på marknaden. Produktlistningen uppdaterades: 2024-01-03.
6 m Typ 2 - Typ 2 Betyg 9/10 Charge Amps Beam LaddkabelLaddkabel för elbilar med Typ 2 laddkontakt. Klarar temperaturer mellan -35 °C upp till +45 °C.
Maxeffekt: 22 kW, Laddström: 32A, Inspänning: 480V, Faser: 3, Inkapsling: IP44 |
8 m Typ 2 - Typ 2 Betyg 8/10 Luxorparts BEV Typ 2 Laddkabel för elbil 22 kWLaddkabel för elbilar med Typ 2 laddkontakt och Mode 3 laddningsstandard för upp till 32A vid tre faser.
Laddström: Upp till 32A, Inspänning: 400V, Faser: 3 , Jordfelsbrytare: Nej, Inkapsling: IP55 |
5 m Schuko - Typ 2 Betyg 8/10 Luxorparts Schuko till Typ 2-laddkabelLaddkabel för elbil med Typ 2-uttag för den som vill ladda från ett vanligt vägguttag av typen Schuko. Integrerat skydd mot överhettning och spänningsförändringar.
Laddström: Upp till 16A, Inspänning: 220-250V, Faser: 1, Jordfelsbrytare: Nej, Inkapsling: IP65 |
Så mycket kostar det att ladda din elbil
En vanlig fråga många ställer sig när man börjat intressera sig för att köpa en elbil är vad det faktiskt kostar att ladda den. I nedan applikation så får du svaret på just detta. Välj önskad bil och årlig körsträcka för att se kostnaden. Applikationen räknar på bilens förbrukning och samtliga kostnader för elen. För att förenkla det något så har vi räknat på ett totalt elpris på 1,50 kr/kWh, moms, nätavgifter och elpris är då inkluderat.
Hur lång tid tar det att ladda en elbil? - Beräkna laddtiden här
Laddtiden för en elbil beror på hur många mil du har kört sedan senaste laddning och laddeffekten. En elbil drar ungefär 2 kWh per mil. Genom att ställa in reglaget i räknaren nedan får du fram de laddtider olika typer av laddboxar kan tillhandahålla förutsatt att de levererar sin maximala laddeffekt och din bil klarar av att ladda med den effekten. Beräkningarna ska ses som riktvärden då faktorer som exempelvis utetemperatur påverkar laddtiden.Idag finns det två olika typer av laddningar, normalladdning och snabbladdning. Var och när de olika laddningstyperna används kan du läsa mer om nedan:
NormalladdningFör de flesta laddboxar som installeras i privata fastigheter är detta standarden som gäller för laddning av elbilar. Vid normalladdning laddas en elbil på mellan fem och åtta timmar.
SnabbladdningSnabbladdning är den vanligaste laddningstypen utanför restauranger, bensinmackar och andra offentliga platser. Denna laddningstyp laddar upp en elbil på under en timme. Laddningstider på mellan 20 till 40 minuter är normalt.
Laddtid och laddhastighet
Hur snabbt du kan ladda din elbil beror på din bils konfiguration och hur stor laddeffekt den kan ta emot, dvs du kan inte ladda upp bilen snabbare än vad dess tekniska uppbyggnad tillåter. En annan avgörande faktor som påverkar hur snabbt du kan ladda din elbil är storleken på elanläggningens huvudsäkring. Ju högre huvudsäkring du har desto mer effekt kan du ta ut ur systemet vilket i sin tur gör att du kan installera en kraftigare laddbox med högre laddeffekt. Man bör dock tänka på att ett byte till en högre huvudsäkring även medför en högre kostnad. Många gånger kan man undvika att behöva säkra upp sin anläggning genom att använda en lastbalanserare. Du kan läsa mer ingående om lastbalanserare längre ner i denna artikel.
Kontrollera huvudsäkringen innan val av laddbox hemma
Elanläggningens huvudsäkring är en av de faktorer som påverkar vilken typ av laddbox du kan installera. Beroende på huvudsäkringens storlek samt det effektuttag (elförbrukning) du har i dagsläget kan du beräkna vilken storlek på laddare din elanläggning klarar av förse med el utan att huvudsäkringen löser ut.De laddboxar som finns på marknaden idag tar mellan fem och åtta timmar på sig att ladda upp en elbil till full kapacitet. Använder du bilen till kortare sträckor räcker det ofta med en mindre stark laddare för att täcka dina uppladdningsbehov. Väljer du en mindre laddare så spar du även pengar på inköpskostnaden. Här ser du ungefärliga laddningstider för olika typer av laddboxar.
- 1-fas 16A ca 2 mil/timme
- 1-fas 32A ca 4mil/timme
- 3-fas 16A ca 5mil/timme
- 3-fas 32A ca 10mil/timme
Jämför elbilars räckvidd
En vanlig fråga när det gäller elbilar är hur lång räckvidd dom har. I nedan lista visas räckvidden på dom populäraste elbilarna som finns tillgängliga på den svenska marknaden. Listan kan sorteras på respektive kolumn.
Räckvidden anges enligt WLTP körcykeln, ett standardiserat sätt att mäta räckvidd på. Medelhastigheten för WLTP ligger dock på 46 km/h. Kör man snabbare än så sjunker den verkliga räckvidden, likaså på vintern.
Bil | Räckvidd | Chassi |
---|---|---|
Audi e-tron GT | 487 km | Sedan |
Audi e-tron 55 | 411 km | SUV |
Audi e-tron 50 | 300 km | SUV |
Audi e-tron Sportback 55 | 446 km | Sedan |
Audi e-tron Sportback 50 | 347 km | Sedan |
Audi Q4 35 e-tron | 338 km | SUV |
Audi Q4 40 e-tron | 520 km | SUV |
Audi Q4 50 e-tron | 488 km | SUV |
BMW i3 | 310 km | Småbil |
BMW iX3 | 459 km | Sedan |
BMW iX 70 kWh | 400 km | SUV |
BMW iX 100 kWh | 600 km | SUV |
Citroen e-C4 | 350 km | Sedan |
DS 3 Crossback | 317 km | Småbil |
Fiat 500e | 320 km | Småbil |
Ford Mustang Mach-E RWD SR | 440 km | SUV |
Ford Mustang Mach-E RWD LR | 610 km | SUV |
Ford Mustang Mach-E AWD SR | 400 km | SUV |
Ford Mustang Mach-E AWD LR | 540 km | SUV |
Honda e Advanced | 220 km | Småbil |
Honda e | 220 km | Småbil |
Hyundai IONIQ | 311 km | Småbil |
Hyundai IONIQ 5 RWD | 384 km | SUV |
Hyundai Kona Electric | 305 km | SUV |
Jaguar I-Pace | 480 km | SUV |
Kia e-Niro | 455 km | SUV |
Kia e-Soul | 452 km | SUV |
Kia EV6 | 510 km | SUV |
Lexus UX 300e | 305 km | Crossover |
Mazda MX-30 | 200 km | SUV |
Mercedes EQC 4MATIC | 417 km | SUV |
Mercedes EQA | 420 km | SUV |
MG ZS EV | 263 km | SUV |
Mini Cooper Electric | 234 km | Småbil |
Nissan e-NV200 Combi | 200 km | Minibuss |
Nissan e-NV200 | 200 km | Skåpbil |
Nissan Leaf | 270 km | Småbil |
Nissan Leaf+ | 385 km | Småbil |
Opel Corsa-e | 330 km | Småbil |
Opel Mokka-e | 337 km | Crossover |
Peugeot e-208 | 340 km | Småbil |
Peugeot e-2008 | 310 km | SUV |
Polestar 2 SR Single | 430 km | Sedan |
Polestar 2 LR Single | 530 km | Sedan |
Polestar 2 LR Dual | 470 km | Sedan |
Porsche Taycan 4S | 407 km | Sedan |
Porsche Taycan Turbo | 450 km | Sedan |
Porsche Taycan Turbo S | 412 km | Sedan |
Porsche Taycan (RWD) | 431 km | Sedan |
Renault Kangoo ZE | 230 km | Skåpbil |
Renault Kangoo ZE Maxi | 230 km | Skåpbil |
Renault Zoe 52 kWh R110 | 385 km | Småbil |
Renault Master ZE | 120 km | Skåpbil |
Renault Zoe R135 | 383 km | Småbil |
Renault Kangoo ZE Maxi+ | 230 km | Minibuss |
Renault Zoe Go! R110 | 385 km | Småbil |
Seat Mii Electric | 260 km | Småbil |
Skoda Citigoe IV | 265 km | Småbil |
Skoda Enyaq iV 60 | 390 km | SUV |
Skoda Enyaq iV 80 | 510 km | SUV |
Tesla Model 3 LR AWD | 614 km | Sedan |
Tesla Model 3 Performance | 567 km | Sedan |
Tesla Model 3 RWD | 448 km | Sedan |
Tesla Model S Long Range Plus | 652 km | Sedan |
Tesla Model S Performance | 639 km | Sedan |
Tesla Model X Long Range Plus | 561 km | SUV |
Tesla Model X Ludicrous Performance | 548 km | SUV |
Tesla Model Y LR 2WD | 540 km | SUV |
Tesla Model Y LR 4WD | 505 km | SUV |
Tesla Model Y Performance | 480 km | SUV |
Volkswagen e-Golf | 231 km | Småbil |
Volkswagen e-up! | 260 km | Småbil |
Volkswagen ID.3 45 kWh | 330 km | Småbil |
Volkswagen ID.3 58 kWh | 427 km | Småbil |
Volkswagen ID.3 77 kWh | 527 km | Småbil |
Volkswagen ID.4 City | 343 km | SUV |
Volkswagen ID.4 Life | 518 km | SUV |
Volkswagen ID.4 GTX | 480 km | SUV |
Volvo XC40 Recharge P8 | 418 km | SUV |
Dra släp med elbil
Utbudet av elbilar som har möjlighet att dra tunga släp och husvagnar är inte så utbrett ännu men fler och fler modeller lanseras där släpvagnsvikten närmar sig nivån hos motsvarande diesel- och bensinbilar. Det finns dock en hel del elbilar som har möjlighet att dra mindre släp. Men hur mycket el drar egentligen en elbil när den har ett släp påkopplat? Tester visar att förbrukningen ökar med mellan 50-90% när man kör en elbil med släp även fast elbilen kan återvinna en del av bromskraftsenergin i nedförsbackar och vid inbromsningar.
Varför drar en elbil så mycket mer ström med släp?
För att förklara detta måste vi jämföra elbilar med bilar som använder en förbränningsmotor. I en förbränningsmotor försvinner större delen av den energi som finns att tillgå genom värmeutsläpp via avgasröret. Den övriga energin som finns kvar används sedan för att driva bilen. Kopplar man på en släpvagn till bilen så ökar energiförbrukningen, men inte nämnvärt sett till helheten.
En elbil däremot, som har en mer effektiv drivlina, där används större delen av den tillgängliga energin till att driva fram bilen. Kopplar man då på ett släp så ökar energiåtgången avsevärt då hela ekipaget blir tyngre, större och mer energikrävande att röra på. Till skillnad från förbränningsmotorn, så försvinner inte detta tillskott i den stora helheten där värmeförluster står för en av posterna i energibudgeten.
Billigare service med elbil – men håll koll på batteriet
En elbil är billigare att serva än en vanlig konventionell bil, dock får man inte så mycket service för pengarna då det mesta av servicen läggs på kontroller. Detta beror till största del på att en elmotor är så gott som servicefri då det inte behöver bytas några delar eller vätskor. Du behöver således inte byta olja, oljefilter, tändstift eller kamrem. Det finns inte heller någon växellåda som kan läcka olja då en elbilsmotor har direktdrift.
Dock behöver bilen genomgå en kontroll som består av ett stort antal punkter som många gånger överensstämmer med de som görs på en konventionell bil. Det rör sig om exempelvis kontroll av däcktrycket, vindrutetorkarbladen, kontroll av spolarvätskenivån, strålkastarna, bromsbeläggens kondition, hjulupphängning mm. Med tanke på vad märkesverkstaden tar betalt för den här typen av kontroller, som i mångt och mycket är samma kontroller som bilprovningen tar 400 kr för, så är prislappen fem till tio gånger högre hos märkesverkstäderna. Utöver dessa generella punkter så utförs det även ett antal elbilsrelaterade kontroller såsom att laddporten kontrolleras samt att bilens batteri för drivning konditionstestas. Att följa tillverkarens rekommendationer avseende högspänningsbatteriets underhåll är oerhört viktigt och något som förenklas i och med användandet av en kvalitetssäkrad laddbox.
Med allt sammantaget kan det kännas som att servicen av en elbil kan minimeras, men så är inte fallet. Det är ett flertal viktiga punkter som behöver gås igenom på din elbil för att bibehålla dess köregenskaper och andrahandsvärde:
- Din elbil är beroende av mjukvaruuppdateringar för att ta del av förbättringar och utvecklingar av bilens funktioner.
- Bromsarna används mer sällan i en elbil och behöver därför kontrolleras oftare.
- De flesta elbilstillverkarna kräver att ett serviceschema följs för att nybilsgarantin och batterigarantin ska gälla. Tesla är undantaget från denna punkt och kräver ingen service för att nybils- och batterigaranti ska gälla.
Bonus Malus - ett system som uppmuntrar till byte
Bonus Malus heter detta system och ser man till hur det fungerar rent praktiskt så kan en engångsbonus ges - om maximalt 70.000 kronor - vid inköp av exempelvis en elbil (eller en bil med ett lägre utsläpp än 60 CO2 g/km). Det är bonusdelen.
Malus innebär att en bil som ger ifrån sig mycket utsläpp beskattas hårdare. Denna hårdare beskattning sker i två etapper. En ägare till en bil med över 95 CO2 g/km får en straffskatt och en ägare till en bil med över 140 CO2 g/km får en annan, högre, sådan.
Konkret så innebär detta system att en person som äger en Tesla får en billigare bil att köra - inkluderat bonusen på 70 000 kronor - än vad en person som äger en BMW 330D får. Den senare modellen har nämligen en straffskatt som gör att den blir 10 700 kronor dyrare att äga.
Grön Teknik - billigare köp och installation av laddbox elbil
För att fullt ut dra nytta av en elbil så krävs det en laddbox. En laddbox till elbil möjliggör att du kan ladda din bil exempelvis under natten och att du sedan kan köra den under den kommande dagen. Du får, kort sagt, en egen bensinstation i hemmet.
Även vid en investering av laddbox för elbil så finns det ekonomiska fördelar. Sedan 1:a Januari 2021 så finns Grön Teknik tillgänglig. Detta kan jämföras med Rot- och Rutavdraget och det innebär att du kan erhålla ett avdrag - motsvarande hälften av kostnaden för både material och arbete, laddbox inkluderat - av staten. Beloppet dras redan på fakturan så du behöver inte ligga ute med pengar.
Denna artikel är faktagranskad och verifierad av: Tibor Blomhäll |
Vanliga frågor och svar
Så vitt vi vet så har varken Vi bilägare eller Råd & Rön gjort några tester av laddboxar. Tidningen M3 har däremot gjort ett test och där fick laddboxen Amina S toppbetyg.
En vanlig laddbox är utformad för att endast kunna ladda en bil åt gången. Har du behov av att ladda två bilar kan du installera en dubbelladdare.
Då de flesta laddboxarna har en ip-klassning över IP44 går det utmärkt att installera dem både inomhus och utomhus, antingen på en vägg eller en pelare/stativ avsedd för ändamålet.
Då laddboxen ska installeras direkt mot fastighetens elcentral måste jobbet utföras av en behörig elektriker.
De bättre laddboxarna på marknaden fungerar bra med Tesla och ger en effekt mellan 3,7 kW till 22 kW. Vilken som passar bäst beror till stor del på vilken Tesla-modell du har.
Kostnaden varierar beroende på vilket märke du väljer samt vilken effekt man vill ha. Det kan även finnas andra detaljer som gör att priset blir högre. Att du exempelvis kan styra laddningen via en app ger en bekvämlighet i din vardag – men också en lite dyrare laddbox för din elbil.
Kom även ihåg att installationen kan bära höga kostnader. Många äldre villor har för dålig kapacitet och föråldrade elsystem inbyggda. Dessa kan behöva uppgraderas och det bär då också en kostnad. Den ska emellertid ses som en investering då den ger säkrare laddning för din elbil.
Ett pris för en laddbox ligger mellan 6000-50.000 kronor. Man kan räkna med att installationen bär ungefär samma kostnad – runt 10.000 kronor, beroende på hur mycket elektrikern måste förbereda elsystemet i villan. Det ska även finnas en jordfelsbrytare installerad.
I samband med att man köper en elbil så får man nämligen ofta en kabel med ett schuko-uttag och det gör att man kan sticka in kabeln i väggen hemma och ladda direkt. Det är en vanlig, jordad stickkontakt. Räcker inte det? Elsäkerhetsverket avråder inte direkt från laddning på detta sätt – men man sätter upp ett varningens finger. Det gör man av den enkla anledningen att det finns faror. Vissa elsystem är av en äldre modell och detta gör att överhettning kan ske. Något som i värsta fall kan leda till bränder. Därför är en laddbox ett säkrare alternativ. Ett alternativ som dessutom ger snabbare laddning av bilen.