MOBILABONNEMANG - JÄMFÖR BÄSTA & BILLIGASTE MOBILABONNEMANGEN

Idag så inkluderas fria sms och fria samtal i de flesta mobilabonnemang. Det gör att vi istället undersöker andra egenskaper hos olika operatörer och här är det främst saker som täckning och kundtjänst som skiljer sig åt. Vad är det då som man eftersöker vid val av mobilabonnemang?

Jämför Mobilabonnemang

Jämför mobilabonnemang och hitta rätt abonnemang för dina behov.

Att tänka på när du ska välja mobilabonnemang

  • Hur stor är datamängden?

    Man ska hitta en datamängd som motsvarar det egna surfandet. Är du en person som surfar mycket och är uppkopplad större delen av dygnet så ska du söka ett abonnemang som fyller dina behov. För lite surf innebär att du måste fylla på hela tiden. Det blir kostsamt i det långa loppet. Detsamma gäller det motsatta: surfar du lite i förhållande till den datamängd som finns inkluderat i ditt abonnemang så betalar du för mycket.

  • Täckning

    Bra täckning är ingen garanti. Lite beroende på var man bor i Sverige så är täckningen av varierande kvalitet. En viktig punkt.

  • Kostnaden

    Den här punkten är relativt lätt att komma till bukt med. Utgår du från dina egna behov gällande surf och samtidigt hittar operatörer med bra täckning så är det bara att välja det abonnemang som kostar minst pengar. Det finns ingen anledning att betala mer pengar än nödvändigt.

Välj abonnemang utan bindningstid

Det finns fördelar med att välja abonnemang som saknar bindningstid. Vill man byta abonnemang så räcker det med ett samtal så är det klart. Ett bindningsfritt abonnemang är klart fördelaktigt och om man jämför med motsatsen så innebär en uppsägning att man antingen A) tvingas vänta ut bindningstiden eller B) får betala en slutfaktura för de månadskostnader som finns kvar. Därför är rådet att man väljer ett abonnemang som inte har någon bindningstid.

Den stora fördelen med att välja ett abonnemang med bindningstid ligger i rabatter och erbjudanden som inkluderas. Ett exempel på ett sådant kan innebära en möjlighet att köpa en telefon till ett rabatterat pris. För att denna rabatt ska gälla så krävs normalt att man binder sig mellan ett och två år.

Mobilabonnemang - Beställ smidigt och billigt på nätet

Är det säkert att teckna ett abonnemang via nätet? Ja, det är det. Väljer du detta så har du alltid 14 dagars ångerrätt och du kan således ändra dig. Det kräver emellertid en skriftlig uppsägning samt att du - vid en händelse av en tvist - de facto kan påvisa att en uppsägning skett.

På det stora hela så är det säkert att teckna ett abonnemang online, men det är framförallt någonting som är väldigt smidigt. Du tecknar avtalet och kan snabbt börja använda det. Dessutom så ger nätet andra fördelar i form av en enklare överblick av erbjudanden som i sin tur ger dig bättre referensramar och ett billigare abonnemang.

30 juni 2019 fanns det totalt 14,3 miljoner mobilabonnemang i Sverige
78% av dessa mobilabonnemang var så kallade kontraktsabonnemang, resterande 22% var kontantkort. Kontraktsabonnemangen ökar kontinuerligt över tid, för tio år sen var motsvarande siffra 60%. (Källa: PTS 2019-11-25)

Hur vet jag hur mycket surf jag behöver?

Datamängd är en avgörande fråga för många och man ska alltid utgå från sina egna surfvanor. Surfar du mycket, ser film, lyssnar på Spotify, spelar spel och besöker sidor som förbrukar mycket data så är ett abonnemang med fri surf ett bra alternativ.

En ledande operatör för detta är Tre som ofta ger abonnemang med fina priser. Genom Tre erbjuds man även fri surf i stora delar av Europa - något som passar många idag då världen blivit lite mindre. Kom även ihåg att fri surf kan delas mellan familjemedlemmar och att det ger en möjlighet att säga upp andra kostnader som exempelvis ditt bredband. Vill man surfa på flera enheter så behöver man bara investera i ett datakort.

Surfar du lite och använder din telefon enbart för att läsa nyheter så är Comviq ett bra alternativ. De har fina priser för abonnemang med låg datamängd inkluderad.

För ungdomar så är operatören Hallon en klar favorit hos många. Något som förklaras av bra priser och en möjlighet att välja mellan surfmängd.

Vilken mobiloperatör har bäst täckning?

Telia är bäst i klassen enligt flertalet tester vad gäller en sak: täckning. Framförallt så gäller detta ur ett nationellt perspektiv. Telia sticker ut på landsbygden och i mindre städer vad gäller täckningen. Ser man till större städer så finns det emellertid knappt någon skillnad mellan operatörer - där fungerar alla ungefär lika bra. För många, framförallt äldre, så är dock Telia det enda alternativet.

Operatörerna har täckningskartor på sina hemsidor som visar var - och hur bra - täckning man har i olika delar av Sverige. Dessa bör man titta närmare på om man bor i mindre städer eller på landsbygden.

Telenor är en annan gigant och ett självklart val för många. De är bäst på kundtjänst och servicefrågor. Åtminstone om man ser till öppettider. Telenor har öppet varje dag och om man ser till företag så kan man dessutom nås dygnet runt. Där är man överlägsna sina konkurrenter.

Mobilabonnemang - Vilket abonnemang passar bäst?

Det finns många olika typer av mobilabonnemang att välja mellan och som konsument så gör man bäst att utgår från sig själv - eller den egna familjen - då man gör sitt val. Att ha fel mobilabonnemang kan dels komma att kosta onödigt mycket pengar och dels också medföra en sämre funktionalitet.

Vi ska gå igenom lite kring olika mobilabonnemang och ge lite fakta, några tankar och lite råd kring var och ett av dessa.

Barnabonnemang

Det finns några viktiga parametrar att utgå från då det handlar om att välja rätt barnabonnemang. Det första är naturligt och en fråga som många ställer sig: hur gammalt ska barnet vara för att få ha en egen mobil? Det finns tyvärr inga givna svar på den frågan utan här måste man själv känna efter. Emellertid så finns det statistik och den visar att 40% av alla barn i Sverige får sin första mobil vid sju års ålder. Den åldern kan således vara en bra måttstock. Som sagt dock: utgå från er själva i den frågan.

En annan fråga gäller vad som ska inkluderas i ett mobilabonnemang för barn. De flesta abonnemang för barn har fria samtal och fria sms. Det gör att man ska fokusera primärt på att få tillräckligt mycket surf inkluderat i det barnabonnemang man väljer. Beroende på ålder och vanor så bör man se till att barnet har surf så att det räcker månaden ut - och så att man slipper köpa mer för en högre kostnad.

Exempel på bra och prisvärda mobilabonnemang för barn och ungdommar

Hallon 8 GB: Ungdom, Student
Vimla 6 GB: Ungdom, Student Vimla
Fello 3 GB: Ungdom Fello

Barnspärrar skyddar barnet

Som förälder finns det skäl till oro. Internet innehåller mycket bra saker, men det finns även en mörkare sida som man inte vill att barnen ska komma i kontakt med. Kan man skydda barnen från denna och teckna ett barnabonnemang med vissa förbehåll gällande vilka sidor som får besökas?

Svaret är ja. Många operatörer erbjuder spärrar i barnabonnemangen och dessa gör det omöjligt för barnet att exempelvis köpa saker eller ringa utlandssamtal. Spärrarna kan även ge dig som förälder en möjlighet att begränsa surfandet och det finns även möjlighet att se att vissa sidor och tillgången till dessa stryps.

Täckning - en viktig sak att tänka på

En annan viktig sak att tänka på gäller priset. Du som förälder kommer att se att det finns hur många erbjudanden som helst och från väldigt många operatörer. Det ska du se som en fördel då du har en större möjlighet att jämföra och hitta den bästa lösningen för just ditt barn och dennes behov. Ett tips är att du fokuserar på att hitta ett abonnemang till ditt barn som erbjuder god täckning. Långt ifrån alla operatörer kan erbjuda detta till hela landet. Utgå från var ni bor och se efter hur täckningen är där. Priset är naturligtvis viktigt, men att telefonen och surfen fungerar är ännu viktigare. Det kan vara värt att betala några kronor extra för detta.

Slutligen: tänk på att barn leker och är ovarsamma. Det kommer att hända olyckor och detta måste du räkna med. Att köpa en väldigt dyr telefon är ingen investering för framtiden. För ett barn räcker det med en begagnad, fullt fungerande mobil och du som förälder behöver inte köpa det absolut senaste. Ju äldre barnet och mer ansvarsfullt barnet blir, desto mer pengar kan du också lägga på mobiltelefonen.

Familjeabonnemang

Ett familjeabonnemang innebär att ni som familj delar på en given pott av surfmängd, samtal och sms. Det finns flera olika upplägg beroende på vilken operatör man valt och därför så tjänar man definitivt på att jämföra innan.

Idag erbjuds familjeabonnemang hos Telenor, Tre och hos Tele2. Dessa erbjudanden har olika nivåer av exempelvis surf och samtal. Det viktigaste är att hitta ett familjeabonnemang som lever upp till de behov man har. Vissa familjer - med flera medlemmar - kan ha svårt att hitta ett abonnemang med en surfmängd motsvarande det behov man har. Det ska man tänka på innan.

Ett familjeabonnemang kan se lite annorlunda ut beroende på vilket man väljer. En variant är att man som familj har en huvudman som fördelar ut surfmängd till alla anslutna nummer. Denne får även räkningen - och ansvarar för att den betalas.

Ett annat upplägg är att man delar på detta direkt och där varje enskild medlem direkt har en surfmängd att förhålla sig till. Anslutningen till ett familjeabonnemang kostar pengar, varje nummer som adderas bär en kostnad. Det går då att behålla de gamla numren också.

Olika upplägg - jämför innan

Det är förövrigt en skillnad som finns hos Tele2 och Telenor. Telenor erbjuder en billigare anslutning. Tele2 å sin sida har en dyrare sådan, men å andra sidan så har man lägre priser i grunden. Tele2 har även fria samtal - över hela världen - till familjemedlemmar. Hos Telenor kostar samtalen pengar, men där barn alltid kan ringa gratis till tre specifika nummer - det gör att de alltid kan ringa mamma och pappa utan problem.

Telia ger en möjlighet att ansluta fem familjemedlemmar till abonnemanget, Tele2 ger en möjlighet att ansluta upp till åtta stycken. Är ni många i familjen så är Tele2 således kanske en bättre lösning. Rådet är att ni fokuserar på surfmängd och hittar rätt nivå och lösning i den frågan. Det är ofta där man tjänar pengar - eller förlorar sådana.

Täckning är en fråga att titta närmare på. Det finns tyvärr skillnader i täckning beroende på var i landet man bor. Du kan se täckningskartor hos operatörerna och se hur det ser ut i just ditt område. Att välja ett familjeabonnemang där ingen kan surfa eller ringa är inte speciellt lukrativt, eller hur?

En fördel med ett familjeabonnemang är att du som förälder kan styra surfen hos dina barn. Konkret då genom att du kan spärra vissa sidor och därigenom också förhindra kostnader för spel- och tjänster. Telenor har som exempel på detta ett erbjudande där barn har 1 GB surf var - men där fri surf ges på sociala medier. Ett smart upplägg då barn kanske spenderar mestadels av tiden på Facebook, Instagram och Tik-Tok.

Tjänar jag på ett familjeabonnemang?

Blir det då billigare med ett familjeabonnemang än flera separata abonnemang till var och en av medlemmarna i en familj? Inte nödvändigtvis. I de flesta fall blir det faktiskt ofta dyrare.

Men, det är ändå en bra lösning och detta sett till kontroll över fakturan - en istället för flera - en möjlighet att fördela surfmängd mellan storsurfare och de som kanske inte använder så mycket samt att du som förälder får en trygghet i att dina barn inte besöker konstiga sidor - eller köper saker - på internet.

Pensionärsabonnemang

Vad gäller då för ett pensionärsabonnemang? Först och främst så kallas denna abonnemangsform även för seniorrabatt hos vissa operatörer och det handlar om samma sak: har du nått en viss ålder så ges du en rabatt på den abonnemangsform du väljer.

Vilken ålder är olika mellan operatörerna - vissa har satt 55 år som en ålder att förhålla sig till, andra har 65 år om gräns. En del kräver även ett medlemskap i någon typ av pensionärsförening för att man som äldre ska kunna ta del av fördelarna som erbjuds.

Telia erbjuder inga speciella abonnemangsformer för pensionärer. Däremot ger man rabatter till äldre över 60 år. Det är lite synd med tanke på att många äldre haft Telia som operatör genom hela livet och som således måste byta i samband med att man aktivt söker efter ett abonnemang speciellt utformat för pensionärer.

Viktiga saker att tänka på

  • Tänk på att jämföra erbjudanden innan

    Vissa erbjuder fasta rabatter, andra operatörer ger en procentuell rabatt – motsvarande exempelvis 20% – av priset. En viktig sak att tänka på är att operatörer kan köra kampanjer där man, under en viss tid, erbjuder fina rabatter till seniorer. Då den tiden sedan gått ut – exempelvis tre månader – så börjar man betala en högre summa. Läs på innan så att allt är klart.

  • Surfmängden

    Äldre personer surfar mindre än yngre. Det gör att pensionärsabonnemang också normalt innehåller en mindre surfmängd. Har du större behov av surf så kanske en annan abonnemangsform passar bättre – eller där du väljer ett abonnemang för pensionärer med mer surf inkluderat. Utgå från dina egna vanor. De flesta abonnemang för pensionärer innehåller emellertid surf i någon form, även om du inte är ute på nätet så kommer du att få betala för det. Surfar du inte alls så kan ett vanligt kontantkort vara den bästa lösningen.

  • Telefon

    Man kan ofta välja en telefon i samband med att man tecknar ett abonnemang för pensionärer. Det innebär att du dels betalar för abonnemanget och dels även – månadsvis – för telefonen. Ett bra val för vissa, ett sämre sådant för andra. Återigen så bör du utgå från vad du behöver. Som äldre kanske man bör fokusera på att hitta en telefon som är enklare att hantera och som har ett bättre ljud än vad de nyaste modellerna erbjuder. Väljer du en ny IPhone så kan kostnaden vara högre än vad du egentligen använder och har behov av.

  • Täckning

    Var du bor i Sverige är också avgörande. Se till att välja en operatör som ger god täckning i det område du bor i. Det går att kolla upp på hemsidan eller genom att du ringer upp varje operatör för rakare svar. Ta gärna hjälp med detta!

Studentabonnemang

Hur hittar du ett studentabonnemang som passar dig? I och med att studenter ofta har en ganska begränsad ekonomi så erbjuder många operatörer förmånliga abonnemang specifikt för just studenter.

Abonnemangen skiljer sig inte nämnvärt mot vanliga abonnemang, mer än till priset, och där det antingen krävs ett Mecenatkort eller ett Studentkort för att få teckna ett kort. Vi tänkte räkna upp några saker att tänka på gällande ett studentabonnemang:

  • Billigast är bäst?

    Inte nödvändigtvis. För att få ett så billigt abonnemang som möjligt så måste man ge upp vissa saker. Kundtjänst är ett exempel på detta. Hos de billigaste operatörerna så är det inte möjligt att ringa kundtjänst, detta medan de lite dyrare erbjuder den möjligheten.

  • Se över surfmängd

    Hur mycket du surfar påverkar definitivt priset. Kolla och jämför surfmängden som inkluderas och ställ detta mot ditt eget behov innan du väljer operatör.

  • Hur länge gäller ett studentabonnemang?

    Du kan i regel teckna ett studentabonnemang när du vill – om du bara kan bevisa att du de facto är en student. Det kan innebära att du tecknar ett abonnemang i samband med att du börjar studera – eller att du gör det med en vecka kvar till studenten. Vissa vittnar om att man haft kvar sitt abonnemang i flera år efter avslutade studier. Något man naturligtvis inte kan räkna med.

  • Mobil på köpet?

    Vissa abonnemang erbjuder dig en mobil på köpet och frågan är om det är värt det? Svaret är att du sällan tjänar på det om du jämför med att du köper mobilen separat. Sett över den långa bindningstiden som krävs för att du ska erhålla mobilen så blir det sällan någon större vinst. Däremot kan du sitta fast med ett långt abonnemang som du kanske inte trivs med i takt med förändrade vanor. Väljer du att inkludera en mobil i ditt abonnemang så se till att E-sim – ett slags digitalt sim-kort – är med på köpet.

Företagsabonnemang

Företagsabonnemang är ett bra sätt för företag att komma billigare undan gällande telefoni. Ett företagsabonnemang är en bättre lösning än att man som företag exempelvis väljer att betala telefoni för de anställda och där man måste skicka in kvitton, påvisa vilka samtal som är privata och redovisa allt på ett tydligare sätt.

Som med alla val inom telefoni så måste man som företag utgå från hur behovet ser ut. Operatörer som erbjuder företagsabonnemang har olika erbjudanden och olika nivåer gällande exempelvis inkluderad surfmängd. De flesta har fasta priser och den lösningen kan vara bra om ni exempelvis ringer väldigt mycket.

En annan sak att tänka på gäller utlandssamtal. Är ni mer globala och på resande fot så kan kostnaden för utlandssamtal bli hög. Där kan ett smart val gällande företagsabonnemang göra en stor skillnad och leda till lägre - och fasta - kostnader. Ser man företagsabonnemang ur den här synvinkeln och jämför mellan olika operatörer så är Telia bäst om ni har ett företag som ringer mycket inom Europa. Ringer ni däremot mycket över hela världen så är Telenor ett bättre alternativ. Om ni ringer sällan utom Sverige så är däremot TRE som operatör den bästa lösningen.

Man kan även göra vissa tillägg till ett företagsabonnemang hos olika operatörer. Den frågan ska man också se över innan man väljer. Är ni i behov av en växel? Behöver ni ett journummer eller en telefonsvarare? Detta kan signalera professionalism utåt och kostnaden för dessa - och liknande - tillägg kan definitivt vara värda att se över.

Några saker att tänka på

  • Bindningstiden

    Se alltid över bindningstiden innan ni tecknar ett företagsabonnemang. Man vill aldrig sitta fast för länge. Både med tanke på den utveckling som sker med 5G och med tanke på att man som företagare kan ha svårt att sia om den egna utvecklingen. Både bindnings- och uppsägningstid bör vara kort.

  • Väx i rätt takt

    Mindre företag kan med fördel välja billigare företagsabonnemang och, så att säga, växla upp i takt med tiden och att den egna lönsamheten växer

  • Förmånsbeskattning

    För att slippa förmånsbeskattas så ska det finnas ett odiskutabelt behov av en jobbmobil och som anställd så måste man ha en telefon för att kunna utföra sina arbetsuppgifter. Abonnemanget måste komma med ett fast pris och det ska inte kunna gå att skilja på privat- och professionell användning.

Vad är E-sim?

E-Sim är en ny teknik som tar bort krånglet med de gamla sim-korten som ska placeras in i mobiltelefonen. Åtminstone på sikt. Sim-korten finns fortfarande kvar och är i full användning medan E-sim ännu bara är i sin linda.

E-sim har emellertid väldigt många fördelar som gör att den lösningen med all säkerhet kommer att vara framtidens val. Man kan exempelvis koppla mindre enheter - en smartwatch - mot telefonen trots att den enheten inte har plats med ett vanligt sim-kort. En annan fördel är den att byten av abonnemang och annan logistik blir enklare då man inte behöver skicka någonting med posten. E-sim är redan integrerat i mobilen- eller surfplattan i form av ett chip.

Vad innebär 5G?

5 G står för femte generationens mobila protokoll och det är något som vi står inför att implementera i vårt globala samhälle. Det håller redan nu på att lanseras i Sverige och övriga världen och den stora fördelen med 5G handlar om en avsevärt mycket snabbare - och säkrare - uppkoppling än vad 3- och 4G erbjuder.

5G kommer att innebära att IoT - internet of things - kommer att slå igenom på ett tydligare sätt. Maskiner som kopplas mot nätet - kylskåp som exempelvis påminner oss om att köpa varor, självkörande bilar, hårtorkar som vet kvaliteten på ditt hår och anpassar värmen och vidare till smarta hus och hela byggnadskomplex - kommer att kunna användas genom en övergång till 5G vars snabba uppkoppling möjliggör detta. 5G blir, helt enkelt, en förutsättning för att mänskligheten ska kunna kliva in i nästa fas och därigenom också skörda frukterna i form av exempelvis mindre utsläpp, enklare vardagar och en högre säkerhet med risk för mindre olyckor. Det senare illustrerat av självkörande bilar som tar bort den mänskliga faktorn och som reagerar på en betydligt kortare tid vid riskfyllda situationer.

För oss vanliga privatpersoner så kommer 5G i första hand synas genom en överlägsen hastighet. Vill vi se filmer, surfa, prata i telefon och i övrigt använda nätet så kommer det att vara helt friktionsfritt. Vi kommer även att se att det mesta av lagringen kommer att ske i olika molntjänster samt att trådansluten teknologi - och hårddiskar - kommer att fasas ut.

Vilka operatörer i Sverige som kommer att testa och erbjuda 5G är ännu inte bestämt. Det mest troliga är att man först testar tekniken i större städer och därefter implementerar den i övriga delar av Sverige. Stockholm ser - av allt att döma - ut att vara först i kön gällande detta.

Jämför Mobilabonnemang

1
Halebop
2 GBsurf/månad
50samtal
500SMS/MMS
0 månbindningstid
99 kr/mån
2
Penny
3 GB
surf/månad
Fria
samtal
Fria
SMS/MMS
0 mån
bindningstid
99 kr/mån
3
Vimla
3 GBsurf/månad
Friasamtal
FriaSMS/MMS
0 månbindningstid
100 kr/mån
4
Tele2
3 GBsurf/månad
Friasamtal
FriaSMS/MMS
0 månbindningstid
219 kr/mån
5
Hallon
4 GBsurf/månad
Friasamtal
FriaSMS/MMS
0 månbindningstid
99 kr/mån
6
Telenor
4 GBsurf/månad
Friasamtal
FriaSMS/MMS
0 månbindningstid
219 kr/mån
7
Comviq
5 GB
surf/månad
Fria
samtal
Fria
SMS/MMS
0 mån
bindningstid
145 kr/mån
8
Halebop
5 GBsurf/månad
100samtal
1000SMS/MMS
0 månbindningstid
189 kr/mån
9
Tre
5 GB
surf/månad
Fria
samtal
Fria
SMS/MMS
0 mån
bindningstid
199 kr/mån
10
Comhem
5 GB
surf/månad
Fria
samtal
Fria
SMS/MMS
0 mån
bindningstid
199 kr/mån
11
Chilimobil
6 GB
surf/månad
Fria
samtal
Fria
SMS/MMS
0 mån
bindningstid
149 kr/mån
12
Hallon
8 GBsurf/månad
Friasamtal
FriaSMS/MMS
0 månbindningstid
149 kr/mån
13
Penny
8 GB
surf/månad
Fria
samtal
Fria
SMS/MMS
0 mån
bindningstid
149 kr/mån
14
Vimla
8 GBsurf/månad
Friasamtal
FriaSMS/MMS
0 månbindningstid
160 kr/mån
15
Comviq
10 GB
surf/månad
Fria
samtal
Fria
SMS/MMS
0 mån
bindningstid
195 kr/mån
16
Comhem
10 GB
surf/månad
Fria
samtal
Fria
SMS/MMS
0 mån
bindningstid
249 kr/mån
17
Telenor
10 GBsurf/månad
Friasamtal
FriaSMS/MMS
0 månbindningstid
269 kr/mån
18
Penny
15 GB
surf/månad
Fria
samtal
Fria
SMS/MMS
0 mån
bindningstid
199 kr/mån
19
Halebop
15 GBsurf/månad
Friasamtal
FriaSMS/MMS
0 månbindningstid
289 kr/mån
20
Tre
15 GB
surf/månad
Fria
samtal
Fria
SMS/MMS
0 mån
bindningstid
299 kr/mån
21
Telenor
15 GBsurf/månad
Friasamtal
FriaSMS/MMS
0 månbindningstid
329 kr/mån
22
Vimla
18 GBsurf/månad
Friasamtal
FriaSMS/MMS
0 månbindningstid
220 kr/mån
23
Comviq
20 GB
surf/månad
Fria
samtal
Fria
SMS/MMS
0 mån
bindningstid
245 kr/mån
24
Comhem
20 GB
surf/månad
Fria
samtal
Fria
SMS/MMS
0 mån
bindningstid
299 kr/mån
25
Hallon
25 GBsurf/månad
Friasamtal
FriaSMS/MMS
0 månbindningstid
249 kr/mån
26
Chilimobil
25 GB
surf/månad
Fria
samtal
Fria
SMS/MMS
0 mån
bindningstid
299 kr/mån
27
Tele2
25 GBsurf/månad
Friasamtal
FriaSMS/MMS
0 månbindningstid
369 kr/mån
28
Halebop
30 GBsurf/månad
Friasamtal
FriaSMS/MMS
0 månbindningstid
339 kr/mån
29
Penny
40 GB
surf/månad
Fria
samtal
Fria
SMS/MMS
0 mån
bindningstid
289 kr/mån
30
Telenor
30 GBsurf/månad
Friasamtal
FriaSMS/MMS
0 månbindningstid
379 kr/mån
31
Comviq
40 GB
surf/månad
Fria
samtal
Fria
SMS/MMS
0 mån
bindningstid
295 kr/mån
32
Vimla
50 GBsurf/månad
60samtal
600SMS/MMS
0 månbindningstid
320 kr/mån
33
Tre
50 GB
surf/månad
Fria
samtal
Fria
SMS/MMS
0 mån
bindningstid
399 kr/mån
34
Tele2
50 GBsurf/månad
Friasamtal
FriaSMS/MMS
0 månbindningstid
429 kr/mån
35
Halebop
60 GBsurf/månad
Friasamtal
FriaSMS/MMS
0 månbindningstid
399 kr/mån
36
Telenor
75 GBsurf/månad
Friasamtal
FriaSMS/MMS
0 månbindningstid
449 kr/mån
37
Hallon
100 GBsurf/månad
Friasamtal
FriaSMS/MMS
0 månbindningstid
349 kr/mån
38
Vimla
100 GBsurf/månad
60samtal
600SMS/MMS
0 månbindningstid
350 kr/mån
39
Chilimobil
Fri
surf/månad
Fria
samtal
Fria
SMS/MMS
0 mån
bindningstid
399 kr/mån
40
Tre
Fri GB
surf/månad
Fria
samtal
Fria
SMS/MMS
0 mån
bindningstid
499 kr/mån
41
Comhem
Fri GB
surf/månad
Fria
samtal
Fria
SMS/MMS
0 mån
bindningstid
499 kr/mån
42
Tele2
Fri GBsurf/månad
Friasamtal
FriaSMS/MMS
0 månbindningstid
569 kr/mån
43
Telenor
Fri surf/månad
Friasamtal
FriaSMS/MMS
0 månbindningstid
569 kr/mån

Mobiloperatörer

I Sverige äger följande mobiloperatörer sina egna nät: Telia, Telenor, Tele2, Tre och Net1. Utöver dessa aktörer finns det även en virtuella mobiloperatörer som köper nätkapacitet från dessa ägare. Se lista nedan för virtuella operatörer och vilket nät dom använder sig av.

Tele2 nät

Tele2 äger sina nät tillsammans med Telenor(GSM) och Telia(4G) och på detta sätt har dom enligt egen utsago flest antal basstationer för 4G.

Virtuella operatörer i Tele2 nät
Bahnhof, ComHem, Comviq, Freespee, Maskyoo, Connectel, DGC, Phonera och Telenabler.


Telia nät

Sveriges största mobiloperatör som driver GSM,4G och 5G nät. Telia har även ett 3G-nät tillsammans med Tele2 som drivs i bolaget SUNAB.

Virtuella operatörer i Telias nät
AllTele, Devicom, Delight, AddSecure, DGC Access, Fello, Halebop, iCentrex, intJoors, Loxytel, Lycamobil, Phonera, Sierra Wireless, Svea Billing, Svensk konsumentmobil, TDC, Telavox, Trafikverket och Vectone


Telenor nät

Virtuella operatörer i Telenors nät
AllTele, Bredbandsbolaget, Cellip, Easy Telecom, Erate, Glocalnet, Lycamobil, Netatonce, Qall, Teleman, Tellit, Universal Telecom, Uno telecom, Vimla och WEB-link.


3 (Tre) nät

Virtuella operatörer i Tres nät (3)
700, Bredband2, Fastcom, Fogg, Fonia, Globe Touch, Götalandsnät, Hallon, Hallå Mobil, ChiliMobil, Quisy, Rewicom, Voiamo och Wifog.




Chilimobil

Chilimobil

Chilimobil som varit aktiva i Norge ett tag har under 2020 lanserat sina mobilabonnemang och mobila bredband även i Sverige. Chilimobil som använder 3's nät erbjuder mobilabonnemang och mobilt bredband till låga priser med olika datapotter från 6GB till Fri surf.

Nät: 3
Data: 6 – Fri GB/mån
Pris: 149 – 399 kr/mån
Samtal & SMS: Fria samtal & SMS
Bindningstid: Nej
Uppsägningstid: Nej

Täckningskarta Chilimobil

Chilimobil kundtjänst & support

Kundservice Chatt öppettider: 8-17 på vardagar
E-post: kundservice@chilimobil.se
Hemsida: www.chilimobil.se

Mer info om Chilimobil


Tre

Tre (3)

Tre är en av giganterna inom mobilabonnemang och mobilt bredband i Sverige. Tres nät täcker 98,9% av Sveriges befolkning (enligt PTS årliga undersökning av geografisk täckning) och var först med att öppna ett publikt nät för 5G i december 2019.

Erbjuder familjeabonnemang

Nät: 3
Data: 5 – Fri GB/mån
Pris: 199 – 499 kr/mån
Samtal & SMS: Fria samtal & SMS
Bindningstid: Nej
Uppsägningstid: Nej

Täckningskarta Tre

Tre kundtjänst & support

Kundservice Tre(3)

Telefon: 0735 - 300 400
Kundservice öppettider:
Vardagar 08.00 - 20.00

Kundservice Chatt Öppettider:
vardagar 08.00 - 17.00, helger 08.00 - 18.00

Epost: Tre kontaktformulär
Hemsida: www.tre.se
Tre Driftinformationssida

Mer info om Tre


Tele2

Tele2

Tele2 är en av de största mobiloperatörerna i Sverige och erbjuder en riktigt bra täckning på sitt 4G-nät. Tele2 når 99.9% av befolkningen i Sverige. Hos Tele2 slipper du bindningstid och du har bra möjligheter att skräddarsy ditt abonnemang.

Erbjuder familjeabonnemang

Nät: Tele2
Data: 3 – Fri GB/mån
Pris: 219 – 569 kr/mån
Samtal & SMS: Fria samtal & SMS
Bindningstid: Nej
Uppsägningstid: Nej

Täckningskarta Tele2

Tele2 kundtjänst & support

Telefon: 0772-25 25 25
Kundservice Chatt öppettider:
8-19 på vardagar, 9-15 på helger.

Hemsida: www.tele2.se

Mer info om Tele2



Hallon

Hallon

Hallon som använder sig av samma nät som 3 och dessutom ingår i deras koncern, erbjuder mobilabonnemang och mobilt bredband utan bindningstider och med flexibel mängd surf till bra priser. Surfmängden kan enkelt justeras av kunden själv via appen eller i Hallons kundzon.

Erbjuder barnabonnemang Erbjuder pensionärsabonnemang Erbjuder studentabonnemang

Nät: 3 (tre)
Data: 4 – 100 GB/mån
Pris: 99 – 349 kr/mån
Samtal & SMS: Fria samtal & SMS
Bindningstid: Nej
Uppsägningstid: Nej

Täckningskarta Hallon

Hallon kundtjänst & support

Kundservice Chatt Öppettider: vardagar 9-16
Epost: Hallon kontaktformulär
Hemsida: www.hallon.se

Mer info om Hallon


Halebop

Halebop

Halebop som använder Telias nät och även ingår i Telias koncern erbjuder mobilabonnemang, mobiltelefoni med kontantkort, mobilt bredband och fast bredband via fiber i vissa stadsnät.

Erbjuder pensionärsabonnemang

Nät: Telia
Datamängd: 4 – 40 GB/mån
Priser: 189 – 399 kr/mån
Samtal & SMS: Fria samtal & SMS
Bindningstid: Nej
Uppsägningstid: Nej

Täckningskarta Halebop

Halebop kundtjänst & support

Kundservice öppettider: Vardagar 08.00 - 20.00
Kundservice Chatt Öppettider: vardagar 09:00 – 16:00
Hemsida: www.halebop.se
Epost: kontakta-oss@halebop.se
Halebop Driftstörningssida

Mer info om Halebop


Telenor

Telenor

Telenor har varit på den svenska marknaden sedan 2005 och har idag ett stabilt mobilnät som täcker 99,9 procent av Sveriges befolkning. Telenor erbjuder både mobilabonnemang, fast IP-telefoni, fast ADSL-telefoni, fast bredband och mobilt bredband.

Erbjuder familjeabonnemang

Nät: Telenor
Data: 4 – Fri GB/mån
Pris: 219 – 569 kr/mån
Samtal & SMS: Fria samtal & SMS
Bindningstid: Nej
Uppsägningstid: Nej

Täckningskarta Telenor

Telenor kundtjänst & support

Telefon: 020-222 222
Kundservice öppettider: Mån-Fre 08.00 - 18.00
Teknisk support öppettider: Mån-Fre 08.00 - 21.00, Lör-Sön 10.00 - 19.00
E-post: kundservice@telenor.se
Hemsida: www.telenor.se

Mer info om Telenor


Comviq

Comviq

Comviq ingår i Tele2 koncernen och delar nät med både Tele2 och Telenor. Enligt Comviq så täcker dom 99,9% av Sveriges befolkning. Comviq erbjuder mobilabonnemang och mobilt bredband utan bindningstider och med fria samtal & SMS till bra priser.

Erbjuder pensionärsabonnemang Erbjuder studentabonnemang

Nät: Tele2
Data: 5 – 40 GB/mån
Pris: 145 – 295 kr/mån
Samtal & SMS: Fria samtal & SMS
Bindningstid: Nej
Uppsägningstid: Nej

Täckningskarta Comviq

Comviq kundtjänst & support

Telefon: 0772-212 121

Kundservice Chatt Öppettider: Tis - Fre 9-17, Lör 9-15
Epost: Comviq kontaktformulär
Hemsida: www.comviq.se

Mer info om Comviq


Mobiltelefonens påverkan på våra liv

Få hade kunnat förutspå vilken enorm utveckling och vilken betydelse mobiltelefonen skulle komma att få i våra liv. Det är idag nästan otänkbart att tänka sig ett liv utan en mobil i fickan och det är nästintill omöjligt att tänka sig att vi bara för omkring tjugo år sedan hade exempelvis telefonkiosker i våra städer, att vi slog upp nummer i telefonkataloger och att vi hemmavid ringde via en fast linje. Idag så använder vi mobilen till så många olika saker - tar foton, ringer, interagerar med andra, använder internet, sms:ar - att det skulle vara som att förlora en god vän om mobilen i fråga plötsligt försvann. Vilket också blir en verklighet i sinom tid.

Mycket kan man säga om denna apparat, men särskilt lång livslängd har den inte - oavsett märke - och därför så krävs det också ett byte med jämna mellanrum. Att köpa en ny mobiltelefon är emellertid ingen lätt historia. Nej, dels så finns det ett väldigt spann rent prismässigt, dels så finns det extremt många märken och modeller och dels så är det också en väldigt individuell fråga där de egna preferenserna och kraven spelar stor roll i vad man eftersöker.

Vi tänkte gå igenom några saker som kan vara till nytta inför ett köp av en ny mobil och enklast blir det om vi radar upp några punkter som vi anser vara extra viktiga att tänka på.

Tänk igenom vad just du behöver

Går du in i en butik och säger att du behöver en ny mobil så är du ett lätt byte för försäljaren. Detta ska ses som en komplimang till försäljaren i fråga som, tack vare sin yrkesskicklighet, kan sälja sand till en person som bosätter sig i öknen. Kort sagt: han vet exakt vad du behöver och han är heller inte rädd för att tala om detta för dig. Det skapar en uppenbar risk att du kommer hem med en mobiltelefon som är A) väldigt, väldigt dyr och B) har funktioner som du vare sig behöver just nu eller någon gång i framtiden.

Troligt är också att du kommer att få en mobil som tillhör ett välkänt märke utan att du blivit introducerad för någon av den upp- och nykomlingar som trots att finns där. För, på den marknaden händer mycket och det är främst de asiatiska märkena som börjar kapa åt sig marknadsandelar. På samma sätt som man tidigare gjorde med bilar och med samma tankegång: god kvalitet till mer humana priser.

Vi skulle definitivt inte avfärda märken som Oneplus, Xiaomi eller Motorola (samtliga från Kina) och aningen mer etablerade märken som Huawei, Sony och - naturligtvis - Samsung vid ett val av en ny mobiltelefon. Här ska vi även passa på att slå ett slag för en gammal bekanting från vårt östra grannland i form av finska Nokia som efter några tuffa år återigen tagit sig in på banan och presenterat smarta lösningar. Väl värt en titt!

Det om det, våra övriga punkter ser ut som följer:

Läs in dig på din gamla mobil först

  • Vad gillar du med din mobil?

    Det första du ska göra är att skriva ned vilka saker du verkligen gillar med din gamla mobil och använda dessa som ledtrådar till försäljaren. Gillar du att ta kort, behöver du ett stort minne eller är du ute efter en större skärm som enklare att läsa texten från? Är det något du verkligen saknar och vill ha på din nya mobil? Skriv ned några punkter.

  • Budget är bra nog

    För de allra flesta så är en mobil med något år på nacken mer än tillräckligt och fyller de behov vi har. Där kan man också hitta ett stort och prsivärt urval. Det kan skilja många sköna tusenlappar mellan en mobil med två år på nacken och en helt ny. Vi tycker att man bör ha det i åtanke innan man bestämmer sig. Än mer fyndläge finns emellertid på den begagnade marknaden, men där saknas å andra sidan också säkerhet och garanti. Gällande denna marknad så kan vi inte nog poängtera följande: mobiler är tacksamma (även om det blivit bättre) att stjäla och sälja vidare. Du som köpare begår också ett brott om du köper en stulen mobil. God tro gäller inte längre. Låter det för bra för att vara sant så är det förmodligen också exakt det.

  • Byt abonnemang

    Passa på att se över vilket abonnemang du har och se till att få några alternativ presenterade för dig av försäljaren. Troligt är att du – förutsatt att du har ett äldre abonnemang – betalar för mycket i onödan. Här finns många sköna kronor att spara. Passa även på att se över surfen på ditt abonnemang. För den normale surfaren räcker det långt med 5 GB i månaden, detta medan du som tittar på film, lyssnar på musik och i övrigt använder mycket surf förmodligen kommer att behöva mycket mer kräm.



Mobilabonnemang - Vanliga frågor


Täckningen hos mobiloperatörerna idag är mer eller mindre likvärdiga så vilket mobilabonnemang som är bäst beror lite på vad man är ute efter. Kikar man bara på priset eller vill man ha mycket surf osv. Ett tips är att gå igenom vår lista över mobilabonnemang och jämföra priser och surfmängder.

Kontrollera först att din operatör tillåter en överlåtelse. Dom flesta operatörer gör detta, men det finns undantag. Om det tillåts så ska operatören ha en överlåtelseblankett som du och den nya ägaren ska fylla i. Den nya ägaren blir då betalningsansvarig för mobilabonnemanget. En överlåtelse är oftast gratis men det finns några få operatörer som tar betalt för denna tjänsten. Tänk också på att den nya ägaren måste ha fyllt 18 år, klara en kreditkontroll och vara folkbokförd i Sverige.

Ja, oavsett vilken mobiloperatör du byter till så får du behålla ditt telefonnummer.

Du kontaktar din mobiloperatör och säger att du vill avsluta ditt mobilabonnemang. Kontrollera först om du har bindningtid eller inte. Har du bindningstid kvar när du säger upp abonnemanget så får du betala resterande tid för ditt abonnemang. Be även att få uppsägningen skriftlig via e-post eller brev.

Det är den period som du är enligt avtalet är tvingad att betala för abonnemanget. Väljer du att bryta bindningstiden så får du betala resterande summan.

Är du osäker på hur mycket surf du behöver så kan du kontrollera din historik på mobildata i telefonen eller kontakta din mobiloperatör för att be dom ge dig statistik på din mobildata.

Load More