BIL OCH ANDRA FORDON

Ska jag välja bensin, diesel, hybrid eller renodlad elbil? Utbudet som finns idag gör att det svårare än någonsin att välja vilken bil man ska köpa. Vid bilköp så gäller det att tänka igenom vad dina behov är samt väga detta mot sina ekonomiska förutsättningar och därigenom försöka hitta någon slags kompromiss som fungerar. Ett tips är att göra en lista på bilmärken/modeller som du är intresserad av och se till att provköra dessa bilarna för att verkligen se att bilen passar just dig och dina behov.

Köpa ny eller begagnad bil?

Det är många fördelar med att köpa en ny bil, du får möjlighet att välja klädsel, färg och utrustning som passar just dig, men den största fördelen är nog att du får en garanti mot fabrikationsfel. Du får även en vagnskadegaranti som gäller dom första 3 åren och som gör att du sparar pengar på bilförsäkringen då du bara behöver ha en halvförsäkring. Nackdelarna med en ny bil är att den kostar mycket pengar både i inköp och värdeminskning.

Fördelar vid köp av ny bil

  • Kan skräddarsy din bil efter dina önskemål
  • Nybilsgaranti
  • Billigare försäkring
  • Ofta ett problemfritt ägande dom första åren.

Nackdelar vid köp av ny bil

  • Dyr i inköp
  • Värdeminskningen

Fördelar vid köp av begagnad bil

  • Priset
  • Bilen omfattas inte av Bonus Malus
  • Värdeminskningen har oftast bromsat in

Nackdelar vid köp av begagnad bil

  • Garantierna kan ha löpt ut
  • Dyrare försäkring
  • Reparationskostnader

Tips vid köp av begagnad bil

Kontrollera bilen och dess historik

Köper du privat så är det viktigt att kontrollera så att säljaren verkligen äger fordonet. Be om ägarens legitimation och kontrollera så att personen verkligen är den registrerade ägaren. Detta gör du enklast genom att ringa Transportstyrelsen på deras telesvar 0771-14 15 16 eller genom att du använder deras sms-tjänst, skicka registreringsnumret till 72503 (kostnad 3 kr). Du behöver även kontrollera så att det inte är några skulder kopplade till bilen. Be ägaren om ett skriftligt intygande på att det inte finns några lån kopplade till bilen.

Bilens historik kan du kontrollera genom att du beställer en fordonsrapport från Carfax. Då får du bland annat reda på om bilen varit med i någon olycka och hur många ägare bilen haft. Läs mer om Fråga på annat fordon - Vem äger bilen?

Provkör bilen

Det är viktigt att provköra bilen för att testa så att allt fungerar som det ska. Lyssna efter missljud från både motor och växellåda och kontrollera så alla funktioner fungerar som dem ska. När det gäller däcken så måste mönsterdjupet på sommardäck vara minst 1,6 mm och på vinterdäck är det minst 3 mm som gäller. Ett tips är att ta med dig en bilkunnig vän som är med dig vid provkörningen. Det finns även företag som hjälper till med att inspektera bilar, kostnaden brukar ligga på runt 500 kr och du får då en ordentlig genomgång av bilen.

Kontrollera serviceboken och nycklar

Genom att läsa serviceboken får du reda på mycket att bilens historik och det är viktigt att kontrollera är att den servats enligt tillverkarens rekommendationer. I serviceboken framgår det även vilka delar som ev. byts ut och du kan jämföra detta mot bilbesiktningsrapporten så att du ser att rapporterade fel lagats. När det kommer till nycklarna så är det viktigt att se till så att du får med samtliga nycklar till fordonet.

Betalning, ägarbyte och försäkring

Upprätta ett köpekontrakt, det finns att ladda ner på konsumentverket gratis. Det är vanligt att finansiera sitt bilköp via ett billån eller blancolån och betalningen av köpet sker oftast med en bankväxel som är utfärdad av din bank. Gör gärna upp affären på säljarens bank så att du kan säkerhetsställa att säljarens ev. lån löses i samband med affären. Efter affären är klar så måste ägarbytet rapporteras till Transportstyrelsen och du måste ha en bilförsäkring, kontakta ditt försäkringsbolag och teckna en försäkring innan du kör iväg.


Bilbranschen förändras

Bilbranschen är i stor rörelse och detta på fler än en enda front. Hela tiden så tas nya steg och man kan exempelvis se hur de större tillverkarna tävlar om att hitta den bästa vägen till att skapa en elbil som både kan köra långt utan laddning, som kan prestera lika bra som en vanlig bil och som samtidigt inte kostar så mycket pengar. De dagar då Tesla ensam sitter kvar på tronen kan snart vara över - exempelvis Volkswagen och svenska Volvo vill också ha del av denna framtidsmarknad.

Det är enbart positiva nyheter. Elbilar är avsevärt mycket bättre än bilar som drivs av fossila bränslen och kan man bara få ner prislappen - och får upp prestandan - så kommer folk i gemen alltid att välja den lösningen. Genom detta kan vi också komma till bukt med avgaser och andra negativa aspekter av bilismen. Detta är emellertid inte det enda som sker bakom kulisserna. Hur skulle det vara att äga en elbil - och själv slippa köra denna? Den förarlösa bilen finns redan och testas för fullt i exempelvis USA.

    Bilen navigeras via GPS och är utrustad med avancerade sensorer och kameror som varnar för fotgängare, bilister och andra potentiella faror längs vägarna. Det här handlar om en lukrativ marknad där de erkända aktörerna i bilbranschen utmanas av helt andra drakar som exempelvis Apple och Google - två aktörer som har resurser och innovationer som kan leda till att den självkörande bilen snart är det givna valet för att åka mellan punkt A och punkt B.

    Det väcker naturligtvis en del frågor och den givna är hur pass säkert det är och om man verkligen skulle känna trygghet i att åka på en motorväg utan att kunna ingripa - vem vill lägga sitt liv i händerna på en dator? Säkerheten är den stora frågan och här kan vi direkt säga att de kameror och sensorer som finns används just i ett syfte att göra bilen säkrare - detta genom att registrera alla tänkbara trafiksituationer och därigenom också lära bilen att välja det korrekta alternativet - varje gång.

    Självkörande bilar och säkerhet

    Den stora anledningen till den skepsis som syns hos allmänheten beror till mångt och mycket på en enskild olycka där en förarlös bil körde över en kvinna i Phoenix i USA. Detta ledde till att kvinnan i fråga senare avled av de skador hon ådrog sig. Skäl nog att dra sig tillbaka, återgår till ritbordet och kassera tanken på självkörande bilar i några år?

    Hur säkra är vägarna idag?

    Mycket tyder på att en självkörande bil är säkrare än en bil som styrs av en människa. Även om du anser dig själv vara en synnerligen skicklig chaufför som aldrig begår några misstag så kommer du att ha svårt att nå den nivå som förarlösa bilar har idag. Och - du har dessutom andra trafikanter på vägarna.

    Många verkar inte tänka på att den stora risken är alla andra bilister och deras dagsform. Någon kanske har sovit dåligt, en annan sitter och byter radiokanal, en tredje söker efter ett meddelande på sin mobil och en fjärde är på väg hem från en fest. Du vet aldrig vem som sitter i bilen som kör bakom eller vilken person som du är på väg att köra om. Skulle alla bilar vara förarlösa så skulle också fortkörningar upphöra, trafikregler skulle följas och antalet olyckor skulle minska radikalt.

    Vi tycker inte det. Den utredning som gjordes i samband med olyckan visar på att den var nästan omöjligt att undvika. Kvinnan genade - med en cykel - över en fyrfilig väg, det var mörkt ute, hon hade inga reflexer och dessutom var gatubelysningen ytterst bristfällig. Ingen mänsklig förare hade klarat att parerar denna tragiska olycka. Men, den visade på att ingen är helt säker och att tekniken ännu inte är ofelbar.

    Det kommer i din tur att leda till att de förarlösa bilarna kommer att bli ännu säkrare och det är ytterligare en aspekt som kommer att tala för den här tekniken. Att räkna till de andra positiva aspekter såsom bättre trafikrytm, mindre avgaser, färre parkeringar i städer och bättre möjligheter till samåkning.

    Mopeder, Elmopeder och Elscooter

    Elmopeder och elscootrar har fullkomligen exploderat på marknaden. När det kommer till elscootrarna så har inte bara den privata marknaden blommat upp utan även den som drivs på av företag som hyr ut elscootrar på abonnemang. Bara i Stockholm så finns det idag redan en handfull aktörer som slåss om kunderna.

    Tyvärr märker man att lagar och regler inte riktigt hunnit med i utvecklingen. Både vad gäller säkerhetsaspekterna kring användandet av dessa nya fordon men även hur vi hanterar de hyrda fordonen efter att vi använt dem. Många har börjat tappa tålamodet med hur hyrda elscootrar lämnas vind för våg utan hänsyn till varken rörelsehindrade eller synskadades situation i trafiken.