SPELKONSOLER / GAMING

Är gaming-världen osund? Som förälder så kan det vara svårt att begripa vad som är så pass lockande för barnet med att sitta instängd på sitt rum och spela en massa dataspel. Det är, för att citera Ingemar Stenmark, svårt att förklara för någon som inte begriper. Svaret på frågan om gaming är att det snarare handlar om en parallell värld än om ett tidsfördriv. Det är genom spelandet som många hittar sin egen identitet och där man hittar vänner som man sedan behåller genom hela livet.

Det vanliga livet är faktiskt, i många fall, rent sekundärt och den förklaringen kan naturligtvis verka både främmande och ytterst skrämmande för en förälder. Man ska dock tillägga att det i många fall enbart handlar om ett tidsfördriv; ett sätt att hänga med polarna, prata och spela och få tiden att gå. Att jämföra med 80-talets häng på en fritidsgård ungefär. Ofarligt, harmlöst och någonting som man växer ifrån. Spelkonsoler 2019 har utvecklats till fullvärdiga kommunikationscentraler som våra ungdomar använder på fler sätt än vi är vana vid när det gäller spel. Med en modern spelkonsol kan du enkelt interagera med dina vänner under spelets gång precis som du skulle göra om de satt bredvid dig i soffan framför TV'n.

    En misogyn verkstad som är svår att övervaka?

    Det finns emellertid några varningssignaler gällande gaming som man bör vara medveten om och som man, helt enkelt, får hålla utkik efter. Den första gäller livsstilen i sig. Idag blir barn och ungdomar allt fetare och här är vanorna den stora boven i dramat. Att vi anammat ny teknik och genom denna gjort världen lite mindre innebär inte att den fysiska delen och den vardagliga motionen ska utestängas.

    Tvärtom: idag behöver våra ungdomar denna mer än någonsin och här måste man börja ställa krav på sitt barn. Det handlar inte om att skapa några elitidrottare, det handlar om att skapa sunda vanor och ge barnet de rätta förutsättningarna för att få ett normalt liv - utan sjukdomar, utan skador och med ett kropp som håller ihop snarare än att gå sönder. Kosten har en viktig funktion i detta också; det är lätt att se att några Nocco och en chipspåse slinker ner framför dataskärmen snarare än en rejäl och hemlagad måltid. Som förälder så måste kraven ställas och ribban ska ligga betydligt högre än så.

    En annan negativ aspekt handlar om samtalsklimatet i gamingvärlden där inte minst tjejer och kvinnor känner sig utestängda som en följd av det misogyna språkbruket som används. Vissa rapporter vill också göra gällande att det språk som används även tas i bruk i det verkliga livet och att många unga pojkar matas med en rakt igenom taskig kvinnosyn genom detta. Det är kanske ingen slump att många sammankopplar gamingvärlden med Incelsrörelsen.

    Här måste det ske ett krafttag från hela branschen och alla måste dra sitt strå till stacken. Ingen ska känna sig ovälkommen och en gamer har samma rättigheter oavsett kön, religion eller hudfärg - naturligtvis.

    Detta är en svårare fråga att parera då den kräver mr övervakning och ett större ingripande från föräldrar. Återigen: sunda värderingar är nyckeln. Lär ditt barn vad som är okej och inte och förklara att det som gäller i det vanliga livet också gäller framför datorn. Det är inte okej att slänga sig med uttryck och åsikter som man aldrig skulle våga yppa offentligt.

    Solskenshistorien från Norge

    Radar man upp gaming på detta sätt så kan det vara lätt att sparka bakut som förälder och där man kanske överväger att slänga datorn på soptippen. Då bör man tänka om. De positiva aspekterna vinner nämligen klart och tydligt över de negativa delar vi nämnt.

    Vi kan ge ett exempel på gamingvärldens kraft, styrka och kärlek genom att peka på en händelse som nyligen såg dagens ljus. En historia som handlar om Mats - en obotligt sjuk kille från Norge; förlamad - som hittade sin tillflyktsort i gamingvärlden. Mats satt inne på sitt rum dag som natt och föräldrarna tyckte detta var sorgligt; han hade inga vänner, ingen som brydde sig och ingen som helst kontakt med omvärlden. Ett liv helt till spillo.

    Då Mats sedan dog så vidare det sig att föräldrarna haft fel, fruktansvärt fel. På begravningen dök nämligen folk från hela världen upp. Alla för att hedra Mats och hans virtuella alter-ego Lord Ibelin Redmoore som han skapat i spelet World of Warcraft; ett persona som kunde allt som Mats inte klarade av i det fysiska livet. En älskad person som gav goda råd, som älskade och som var ett fysiskt kraftexemplar som alltid visade upp ett stort mod. En hel virtuell värld var drabbad av en gigantisk sorg- och förlust.

    Den här historien visar på vilket kraft som finns och vilket hopp som ett spelande de facto kan föra med sig - i synnerhet för personer som kanske lider av någon typ av sjukdom eller funktionsnedsättning.