MAT OCH DRYCK

Ät dig till en bättre hälsa. Idag ser man att många mår sämre än vad man tidigare har gjort. Främst är det två saker som oroar i detta: den ökade stressen och det ökade midjemåttet. Stressen är ett gigantiskt problem som redan pekats ut som vår nästa stora folksjukdom - mellan 2011-2017 så ökade sjukskrivningarna av stressrelaterade orsaker med 129 %. Här är det dags att agera och sätta in åtgärder; vi har inte råd att se vår befolkning duka under som en följd av orimliga krav på exempelvis arbetsplatser runt om i Sverige.

Den andra anledningen till oro - det ökade midjemåttet - är ännu inte på samma kritiska nivå; men just därför så kan det vara bra att ta tag i problemet nu innan det växer sig alltför stort. För; det är ett problem. För första gången i världshistorien så dör fler människor av fetma än av svält. I Sverige håller vi i jämförelse med andra länder - Kina, USA och England - en hög nivå och vi har fortfarande, så att säga, koll på läget.

Jämför matkassar

Hitta rätt matkasse för dina behov. Jämför matkassar idag.

Vi måste äta bättre mat

Att vi ökar i vikt är emellertid ingenting att sticka under stolen och då denna ökning även drabbar barn så måste någonting göras. Det är dels en fråga som rör samhället i stort - hur kan vi aktivera befolkningen, hur adderar vi motion i vardagen och på jobbet och hur kan vi uppmuntra barn att röra sig mer? Dels så är det också en individuell fråga som varje enskild person kan ta itu med.

Kort sagt: kan jag ändra mina vanor och må bättre? Definitivt. Genom att dels addera vardaglig motion och dels se över matintaget och kosten så kan man vända skutan åt rätt köl. Vi menar inte att man ska se ut som en fotomodell eller fitnessguru - vi menar att man ska må bra, såväl på in- som utsida. Det kan man göra genom att välja rätt kost.

LeverantörFördelarPrisInfo
Linas Matkasse Prova på!
Störst på matkassar!
Bra utbud!
Från 564 krMer info
City Gross Bra utbud!
10 olika kassar!
Från 299 krMer info
COOP Körs hem eller hämta i butik!
Flera olika matkassar!
Från 449 krMer info
Middags Frid Bra utbud!
Prova på!
Från 525 krMer info
Simple Feast Veganskt!
Vegatariskt!
Ekologiskt!
Från 740 krMer info
Matkomfort Svenskt kött!
Lättlagade rätter!
Från 495 krMer info
Årstiderna Ekologisk!
Vegansk matkasse!
Från 489 krMer info
Mat.se Bra sortiment!
Val av recept!
Från 669 krMer info
giboxen.se Nyttigt!
Färdiglagat!
Ingår träningstips!
Från 695 krMer info

Medelhavskosten gör underverk för kropp och själ

Det finns framförallt en typ av diet som är extra bra för kroppen och alla funktioner som den har: medelhavsdieten. Innan vi går igenom några tips kring denna så ska vi dock säga följande. För att nå bättre resultat och minska i vikt så krävs det ibland bara sunt förnuft. Det vill säga - ät mindre portioner, undvik snabbmat och hänge dig åt den gamla klassikern i form av tallriksmodellen. Det är kanske lättare sagt än gjort, men om vi ska peka på en punkt som lite extra viktig så är det just att sidsteppa snabbmaten.

Att laga sin mat hemma och från grunden ger dig A) bättre kontroll över vad den innehåller och där du själv bestämmer mängd av fett, kolhydrater och protein B) en stund för dig själv; att laga mat handlar inte enbart om att stilla hunger - det är en tid för eftertanke och själslig rekreation också.

Njut av att laga mat och du kommer att njuta av att servera den. Vi har naturligtvis all förståelse för att alla måltider inte är en dans på rosor; med två hungriga och skrikande ungar i hasorna så finns det bara ett mål - att snabbt ställa någonting på bordet. Men, det behöver inte innebära någonting onyttigt - vilket är hela vår poäng.Även nyttig mat kan gå att tillaga snabbt, bara man lär sig grunderna och vad som är att anse som nyttigt.

Det här ska du äta

Här följer några basvaror, råvaror och produkter som gör medelhavsmaten till en så pass effektiv modell att följa. Se det som en liten inköpslista.

  • Ägg
  • Fisk och skaldjur
  • Olivolja
  • Ljust kött
  • Vinäger
  • Mandlar och nötter
  • Bönor, ärter och linser samt andra baljväxter
  • Ost i alla former och sorter – mozzarella, halloumi och fetaost.
  • Mejeriprodukter i övrigt: keso, mjölk, yoghurt (grekisk och turkisk).
  • Rött vin. I mindre mängder naturligtvis, ett litet glas snarare än en bag-in-box på diskbänken.
  • Grönsaker. Alla tänkbara grönsaker är bra, men särskilt gångbara är de som har ett lite tjockare skal. Alla frukter och bär som du kan få i dig är också något som du kommer att må bra av i slutändan.