Kreditmarknadsbolaget 4finance har hamnat i rampljuset efter att Konsumentombudsmannen (KO) valt att dra företaget inför rätta. Anledningen är bolagets utlåningspraxis som inkluderar höga avgifter för omedelbara utbetalningar av beviljade lån. Detta har väckt starka reaktioner då avgifterna anses orimligt höga och otydligt kommunicerade till konsumenterna.
4finance lånevillkor
För den som ansöker om ett lån hos 4finance och får detta beviljat, gäller att krediten normalt betalas ut efter en vecka, men det kan ta upp till tio dagar. Företaget erbjuder dock möjligheten att få lånet utbetalat direkt efter beviljande – mot en hög avgift. Exempelvis kan en konsument behöva betala 1 800 kronor för att få ett lån på 10 000 kronor utbetalat omedelbart.
Otydliga Kostnadsuppgifter
Problemet uppstår när konsumenten inte får reda på den exakta kostnaden för den omedelbara utbetalningen förrän lånet redan har beviljats. Även om kostnaden framgår, framhålls fördelen med direkt utbetalning så pass starkt att det blir lätt för konsumenten att välja detta alternativ med ett enkelt knapptryck, utan att inse den fulla ekonomiska konsekvensen. Detta gör att lånet snabbt kan bli mycket dyrt.
Konsumentombudsmannens ståndpunkt
Konsumentombudsmannen anser att lån ska betalas ut direkt när de beviljats, om kreditgivaren har möjlighet till det – vilket de flesta kreditgivare har. Dessutom menar KO att det inte ska kosta något extra att få ett lån utbetalat. Om det trots allt ska förekomma avgifter, måste dessa vara tydligt kommunicerade och motiverade, särskilt när de är så ovanliga som i detta fall.
Rättsliga åtgärder
KO har nu valt att gå till domstol för att förbjuda 4finance att använda avtalsvillkoren om senarelagd utbetalning och direktutbetalningsavgifter. Enligt KO strider dessa villkor mot god kreditgivningssed. KO hävdar att om dessa avgifter tillåts, kan det bana väg för andra kreditgivare att införa liknande orättvisa och grundlösa avgifter.
Kommentar från KO processråd
Gunnar Wikström, processråd vid KO, kommenterar: ”Sådana här villkor om speciella typer av avgifter ska inte accepteras, dels eftersom de inte är lagreglerade dels eftersom de är oskäliga. Om man över huvud taget ska acceptera avgifter utan att de är reglerade i lag måste det begränsas till synnerligen välmotiverade avgifter med rimliga avgiftsbelopp. 4finances avgiftsvillkor är ett utmärkt exempel på avgiftsvillkor som inte ska tillåtas eftersom de inte uppfyller något av dessa krav.”
Fallet mellan Konsumentombudsmannen och 4finance kan komma att sätta en viktig juridisk precedens för hur avgifter och kostnader kommuniceras och motiveras inom kreditmarknaden. Om KO vinner målet kan det innebära skärpta regler för alla kreditgivare, vilket i förlängningen skulle kunna stärka konsumentskyddet och förhindra orättvisa avgifter.
Vilka är 4finance?
4finance är en av Europas största digitala konsumentlånegrupper. 4finance grundades 2008 och har idag verksamhet i 11 länder. 4finance äger Vivus som erbjuder smslån och som är verksamma i bland annat Sverige.
Källangivelser
Konsumentverket (2024-05-31), KO tar kreditmarknadsbolag till domstol.
https://www.konsumentverket.se/aktuellt/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/2024/ko-tar-kreditmarknadsbolag-till-domstol/