Det här med direktreglering är både bra och praktiskt och något som de flesta försäkringsbolag erbjuder. Det gör att du själv slipper ligga ute med stora summor med pengar. I praktiken fungerar det som så att du tar med dig ditt försäkringsnummer till veterinären och därefter betalar du bara självrisken och de delar som din försäkring ev. inte täcker. Veterinärer med direktreglering får sedan sina pengar direkt från försäkringsbolaget och inga mellanhänder blir nödvändiga.
