KO stämmer DNB – Fast leasingkostnad blev rörlig

 | Lästid: 2 minuter

KO stämmer DNB

Leasing av bil marknadsfördes ursprungligen som ett säkert alternativ med en fast månadskostnad där nästan allt ingick. Dock förändrades situationen med räntehöjningar. Kunder som hade ingått leasingavtal med Den Norske Bank (DNB) som finansiär möttes av en oväntad situation när räntorna ökade.

Löften om fast månadskostnad stämde inte

Trots löften om en fast månadskostnad i marknadsföringen, var verkligheten annorlunda. Banken – DNB – hade nämligen rätt att justera avgiften av olika anledningar. För konsumenter som önskade avsluta sitt leasingavtal efter kostnadsökningen, presenterades ett krav på att betala 40 procent av de kvarstående obetalda leasingmånaderna, vilket kunde innebära avsevärda summor, med tanke på att leasingavtalen ofta sträcker sig över tre år.

Oskäligt och vilseledande

Konsumentombudsmannen anser att banken använt både vilseledande och oskäliga avtalsvillkor, säger Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

”En riktigt kalldusch. Säljargumentet var ju just tryggheten i att ha en fast månadskostnad. Och så plötsligt sticker kostnaderna i väg”, säger Pär Magnusson. Källa: Konsumentverket (2024-04-25).

De huvudsakliga anledningarna till att många väljer att leasa en bil långsiktigt istället för att köpa den kontant eller med ett billån, var att det uppfattades som tryggt och enkelt. Man lockades av en fast och förutsägbar kostnad där allt utom drivmedel, bilförsäkring och vägtrafikskatt ingick i hyran.

Många drabbade

En rad bilhandlare har agerat mellanhänder för leasingavtal där DNB är den andra parten. Det handlar totalt om 30 000 avtal. Många konsumenter har oväntat drabbats av betydligt högre kostnader än förväntat. Dessutom har många vänt sig till Konsumentverket för att framföra sina klagomål. Sedan 2020 har myndighetens konsumentvägledning mottagit cirka 70 klagomål och frågor samt runt 50 anmälningar som berör DNB och dess leasingavtal.

Två bokstäver, ”f” och ”n”, i kontrakten är vad banken använder för att indikera att den så kallade fasta månadskostnaden inte är fast. Enligt DNB betyder detta att månadskostnaden för närvarande är ett visst belopp, men att det inte garanteras vara en permanent fast kostnad.

”Helt obegripligt och djupt oseriöst. När hela marknadsföringen betonar tryggheten i att man får en fast månadskostnad så tycker banken att det räcker att skriva ”f n” för att friskriva sig från löftena”, säger Pär Magnusson. Källa: Konsumentverket (2024-04-25).

Prövas i domstolen

KO har skickat in en stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen för att pröva om banken har tillämpat vilseledande och orimliga villkor. Stämningsansökan har riktats mot DNB:s svenska filial av myndigheten.

Relaterad information till denna artikel:
Köpa bil kontant eller med billån?
Tips för dig som ska köpa bil
Vad kostar det att äga en bil?
Billån med restvärde – fördelar och nackdelar


Källangivelser

Konsumentverket (2024-04-25), Fast leasingkostnad blev rörlig – KO stämmer Den Norske Bank.
https://www.konsumentverket.se/aktuellt/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/2024/fast-leasingkostnad-blev-rorlig–ko-stammer-den-norske-bank/

Skribent

Redaktionen - Konsumentguiden.se

Innehållet i texten bearbetas av redaktionen, som även tar hand om eventuell bildsättning, innan författare och faktagranskare godkänner den för publicering. Genom att godkänna innehållet intygar författare och faktagranskare att det är uppdaterat enligt bästa kunskapsläge.