Om du vill byta mobilabonnemang kan det finnas flera operatörer som har erbjudanden som passar dig. Det är inte självklart att det billigaste mobilabonnemanget är det mest ekonomiska för dig och det är inte heller säkert att ett dyrt och exklusivt abonnemang är nödvändigt för just dina behov.
Börja med att jämföra mobilabonnemang och att sätta dig in i vad de erbjuder. Därefter kan du välja det abonnemang som bäst uppfyller dina krav. Byte av mobilabonnemang är i grund och botten en automatisk process som inte kräver så mycket från din sida.
Vi tar en titt på hur du kan byta mobilabonnemang steg för steg och vad du bör tänka på när du väljer operatör.
Steg 1 – Välj ett nytt mobilabonnemang
Genom att jämföra mobilabonnemang kan du hitta bästa operatören för dig. Du kan jämföra priser för att hitta det billigaste mobilabonnemanget med de egenskaper som du vill ha. Men läs inte bara informationen från operatören. På nätet finns det gott om omdömen från folk som använder eller har använt sig av samma operatör. På så vis kan du snabbt ta reda på vad faktiska användare tycker om och har för erfarenhet av den mobiloperatör som du är intresserad av.
Steg 2 – Ansök om abonnemang hos den nya operatören
Detta steg kan kräva att du först säger upp ditt nuvarande mobilabonnemang. Det beror på den bindningstid du har och vad som står i ditt nuvarande abonnemangsavtal. Ibland kan du inte säga upp ditt avtal med omedelbar verkan, utan får normalt sett betala för det nuvarande abonnemanget fram tills att bindningstiden har löpt ut, så försök gärna att tajma ditt byte med detta.
Kom ihåg att säga upp ditt abonnemang i enlighet med de regler som gäller för det. Läs ditt avtal.
Steg 3 – Fyll i dina uppgifter och bestäm dig för nummer
När du är redo att ansöka om ett nytt mobilabonnemang ska du fylla i dina uppgifter, vanligtvis personnummer och adress, hos den nya operatören. Du får också ange om du vill ha ett nytt telefonnummer eller om du vill behålla det gamla. Nu för tiden går det bra att flytta med och behålla samma nummer som du har haft hittills. Detta gäller oavsett om du har haft ett mobilabonnemang eller om du har använt kontantkort.
Steg 4 – Skicka in din ansökan
När du har fyllt i din ansökan skickar du in den till mobiloperatören. Nu kommer operatören att sköta den kommunikation som krävs med din tidigare operatör för att bytet ska gå igenom.
Det här är en process som kan ta allt från några dagar till en vecka. Du bör försäkra dig om att ditt önskade nummer är registrerat på dig för att flytten ska gå snabbt.
Steg 5 – Du får ett nytt SIM-kort
När allting är klart skickas ett nytt SIM-kort hem till dig tillsammans med en bekräftelse på ditt byte av mobiloperatör. Det är ganska vanligt att mobiloperatören ger dig information om exakt tid för när detta är klart via SMS.
Olika villkor hos olika operatörer
I och med att olika operatörer har olika regler för sina abonnemang är det viktigt att du ser över villkoren på vad som gäller hos den du har nu. Genom att ta reda på saker som huruvida du kan byta till högre surfmängd hos samma operatör trots bindningstid, så kanske du kommer fram till att du ändå vill vara kvar som kund.
Det kan också vara klokt att kontakta din nuvarande operatör och tala om vad du inte är nöjd med och vilka ändringar du skulle vilja se. Då kanske du kan få till dessa ändringar i villkoren för ditt abonnemang för att leverantören vill behålla dig som kund. På så vis kanske ditt nuvarande abonnemang för mobilen ändå blir det bästa för dina behov och det billigaste mobilabonnemang som du kan få.
Relaterad information till denna artikel:– Telefonabonnemang – Vad bör ingå?
– Vilken mobiloperatör har bäst täckning
– Vad ska jag tänka på när jag väljer mobilabonnemang
– Hur vet jag hur mycket surf jag behöver
– Fri surf men med begränsad hastighet
Denna artikel är faktagranskad och verifierad av: Magdalena Kowalczyk |